Boeing: příčinu selhání baterií možná nikdy nenajdeme

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner, podle něj je vzhledem k nedávným problémům třeba zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner, podle něj je vzhledem k nedávným problémům třeba zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii. Zdroj: ctk

FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.
Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.
Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA.
V Evropě jsou jedinou společností, která provozuje Boeing 787, polské aerolinie LOT. Jeden z jejích letounů byl opatřením amerického úřadu uvězněn na letišti v Chicagu, kam odletěl na svém prvním pravidelném letu. Když FFA své rozhodnuté oznámila, byl ještě ve vzduchu s cestujícími. Kvůli zákazu byl také zrušen uvítací ceremoniál na letišti.
Boeing 787 Dreamliner patří k nejmodernějším letadlům současnosti. V poslední době ho však postihla série závad, včetně exploze baterie a následný požár, únik paliva či problémy s elektronikou a prasklým sklem. FAA již proto kvůli tomu nařídil minulý týden komplexní inspekci nových letadel a japonské společnosti ANA a Japan Airlines dočasně zastavily provoz těchto letadel.
10
Fotogalerie
Americký Boeing připustil, že se mu možná nikdy nepodaří najít příčinu požárů baterií svého letadla 787 Dreamliner. Kvůli závadám musel Boeing uzemnit celou flotilu Dremlinerů, které jsou považované za nejmodernější dopravní letadla světa.

„Není neobvyklé, že neodhalíme jádro problému. Je osvědčenou praxí, že se zaměříme na všechny potenciální zdroje potíží a odstraníme je všechny,“ uvedl na tiskové konferenci v Londýně šéf programu 787 Larry Loftis. Inženýři Boeingu na odhalení problému pracovali v součtu 200 tisíc hodin, uvedl Loftis.

Dreamliner své dvě lithium-ionové baterie nevyužívá za letu, v provozu jsou pouze tehdy, pokud jsou motory letadla vypluté, a pohánějí brzdy a osvětlení. Nové baterie jsou větší než ty původní, své kapacity nevyužívají naplno a proto se tolik nezahřívají. Baterie jsou nyní navíc uzavřené v ocelovém boxu, který má větrací otvor vyvedený přímo mimo letadlo. „Vypořádali jsme se se všemi možnými problémy,“ dodal Loftis.

OBRAZEM: Dreamlinery odstavené po celém světě:

Lednové uzemnění celé flotily Dreamlinerů následovalo po dvou incidentech s bateriemi. Nejprve se baterie Dreamlineru přehřála na letišti v Bostonu a začala hořet, o několik dní později musel Boeing 787 nouzově přistát v Japonsku poté, co se z baterie začalo kouřit.

Boeing se nyní chystá vyměnit bateriové systémy ve všech 50 letadlech, které dosud předal zákazníkům. Do provozu se letouny budou vracet v následujících týdnech. Americké úřady navrhovaný způsob opravy schválily v pátek.

Oprava jednoho Dreamlineru zabere pět dní. Inženýři budou nové baterie montovat ve stejném pořadí, v jakém si zákazníci objednali svá letadla. První opravený Dreamliner tedy ponese barvy japonského dopravce All Nippon Airlines.

Loftis ujistil, že blamáž s bateriemi nijak nesnížila popularitu Dreamlineru u dopravců. Linky amerického výrobce nyní opouští pět 787 týdně, do konce roku by se týdenní kapacita měla zvýšit na deset letadel.