Boj proti emisím v praxi: manažer Greenpeace do práce létá
Šéf mezinárodních programů Greenpeace Pascal Husting začal pravidelně cestovat mezi Lucemburkem a Amsterdamem v roce 2012. Na cestu ze svého domova do sídla Greenpeace a zpět, dlouhou necelých 380 kilometrů, se vydává dvakrát do měsíce - letadlem.
Náklady, které dosahují 250 eur za jeden zpáteční let, mu Greenpeace proplácí. A to navzdory své kampani proti růstu objemu letecké dopravy, která podle organizace „hatí naši snahu na zastavení nebezpečných klimatických změn“.
Podle aerolinek KLM jejich stroj na lince mezi Lucemburkem a Amsterdamem vyprodukuje množství emisí odpovídající 71 kilogramům oxidu uhličitého na jednoho cestujícího. Za dva roky pravidelného létání tak Husting „vyprodukoval“ 7,4 tuny skleníkového plynu. To podle propočtů americké agentury EPA odpovídá 17 barelům ropy.
Husting své počínání obhajuje. Jak řekl britskému deníku Telegraph, svým cestám do Amsterdamu by se nejraději vyhnul, pokud by to bylo možné. „Strávím polovinu svého života na Skypu konferenčními hovory,“ řekl s tím, že kvůli restrukturalizaci svého týmu přesto musí do centrály Greenpeace dvakrát do měsíce dorazit i osobně. Cesta vlakem by mu podle jeho slov trvala šest hodin. Husting ale slíbil, že bude od září jezdit do Amsterdamu jen jednou měsíčně a začne dojíždět vlakem.
Zaměstnanec prodělal miliony eur
Rozpočet Greepeace se pod drobnohledem ocitá už podruhé během krátké doby. Deník Guardian minulý týden přinesl informaci, že zaměstnanec organizace prodělal 3,8 milionu eur z peněz dárců na měnových trzích, když vsadil na oslabení eura.
Z dokumentů, které má deník k dispozici, následně vyplynulo, že nešlo jen o selhání jednotlivce, jeho chybu totiž umožnily i nedostatečné kontrolní mechanismy. Greenpeace přitom podle interních dokumentů o tomto riziku věděla.
Greenpeace chybu následně přiznala. „Přijímáme veškerá opatření, abychom vyloučili možnost, že by se něco podobného opakovalo,“ uvedla organizace s tím, že chybující zaměstnanec už pro ni nepracuje.