Británie na cestě do olympijské katastrofy

JLondýn se stane prvním městem, ve kterém se uskutečníolympijské hry v novodobé historii třikrát. Předtím se zde konaly v letech 1908 a 1948.

JLondýn se stane prvním městem, ve kterém se uskutečníolympijské hry v novodobé historii třikrát. Předtím se zde konaly v letech 1908 a 1948. Zdroj: reuters

londýnské nádraží King´s Cross
North Greenwich Arena - gymnastika
londýnské nádraží King´s Cross
Olympijský areál
londýnské nádraží King´s Cross
17
Fotogalerie

Vláda v Londýně vkládá velké naděje do letních olympijských her. Doufá, že právě hry přinesou nutné oživení hospodářství. Finanční odborníci však neočekávají ani zvýšení zájmu turistů o britské ostrovy, natož velký ekonomický zisk. Uvádí to studie serveru Welt Online.

Britský premiér David Cameron již řekl, že olympiáda je letošní britskou prioritou. A zároveň v lednu zdvojnásobil rozpočet na zahajovací a závěrečný ceremoniál na téměř 100 milionů eur. Premiér to zdůvodnil slovy, že si Británie nemůže nechat ujít příležitost, reprezentovat se ve světě v tom nejlepším světle. Přípravy ceremoniálů řídí režisér Danny Boyle, který proslul filmy jako Trainspotting, či Milionář z chatrče. Režisér, který pracuje s 10 tisíci dobrovolníky, se rozhodl na čelní stranu stadionu umístit gigantický zvon. Z původního plánu skromných ceremoniálů, tak zbyla pouze otázka do diskuze, uvádí Welt Online.

Co Británii hry přinesou

Tři a půl měsíce před začátkem her, který proběhne 27. července je již jasné, že vláda své dřívější sliby nesplní. V žádosti o olympijské hry v roce 2004 totiž napsala: „Každý sektor britské ekonomiky bude těžit z olympijských her.“ Většina ekonomů nicméně věří, že z krátkodobého hlediska budou hry pro Británii přínosné. Upozorňují však na to, že v dlouhodobém horizontu budou pro ekonomický růst bez efektu.

V protikladu k těmto opatrným zprávám stojí obrovské veřejné výdaje. Původně měli britští daňoví poplatníci do olympiády investovat 2,4 miliardy liber. V průběhu příprav se náklady vyšplhaly na 9,3 miliardy liber a nyní nezávislí odborníci podle Welt Online hovoří o 11 až 24 miliardách liber, které londýnské hry spolknou. Uvedená suma však nezahrnuje jen náklady na výstavbu sportovišť a zvýšení bezpečnosti, ale celkové zlepšení infrastruktury, která bude pro obyvatele Londýna přínosná i po ukončení olympiády.

Budoucnost řady nových budov a areálů však zůstává nejasná. Například o stadion měl původně zájem fotbalový klub West Ham United. Loni již byla smlouva o prodeji těsně před podpisem, ale transakce nakonec z právních důvodů neproběhla. Dalším zklamáním je olympijská vesnice a budova tiskového centra. Z těcho projektů se kvůli krizi stáhli v roce 2008 soukromí investoři a jejich výstavbu nakonec také financuje Británie.

První ztrátové prodeje

V loňském roce sice většinu bytů v olympijské vesnici koupila společnost QuatariDiar z ropného státu Katar. Britský list Guardian však uvedl, že ztráta při prodeji je pro Británii 275 milionů liber.

Přes tyto komplikace, britský ministr kultury Jeremy Hunt dál trvá na tom, že hry jsou pro Briánii jedinečnou příležitostí k nastartování ekonomického růstu. Britské království má nyní obrovské problémy. Nezaměstnanost je největší od roku 1996. Jen mladých Britů je bez práce přes milion. A ten, kdo práci má, trpí rostoucí daňovou zátěží. Z tohoto důvodu již řada bohatších Britů zvažuje dokonce odchod ze země. OECD navíc varuje, že Británie je po letošním prvním čtvrtletí znovu v hospodářské recesi.

Důvod k naději

Studie poradenské firmy Deloitte vidí výsledek britského olympijského snažení růžověji. 81 procent společností, které firma ve svém průzkumu dotazovala očekává v průběhu her větší poptávku po svých produktech, či službách. Na olympiádu se těší zejména menší obchodníci. Průzkum v šesti stovkách obchodů v Londýně dospěl k závěru, že jejich majitelé očekávají dodatečné příjmy ve výši 16,6 milionů liber.

Podívejte se na monumentálně zrekonstruované londýnské nádraží King's Cross:

Obavy z olympiády však mají zejména průmyslové a logistické společnosti. Dopravní omezení v oblasti Londýna podle nich povede k velkým zpožděním v investičních projektech. Celkem 175 kilometrů silniční sítě v Londýně bude během olympijských her od šesti hodin ráno až do půlnoci úplně uzavřeno pro veřejnou dopravu. Čtyřicet firem z východního Londýna na začátku dubna dokonce kvůli dopravním omezením pohrozilo podat skupinovou žalobu proti organizátorům olympijských her.

Skepse v oblasti cestovního ruchu

Také v oblasti cestovního ruchu nepanuje přílišné nadšení. Prognózy zatím označují situaci za zklamáním. Cestovní kancelář VisitBritain musela s ostychem připustit, že zatím nedošlo v Británii ke zvýšení návštěvnosti. Již se dokonce ozývají i hlasy, že by do Británii přijelo více turistů právě proto, že by žádné hry nebyly. Britský nezávislý rozpočtový orgán OBR k tomu dodává že hrubého domácího produktu kvůli prodeji letenek na olympijské hry každopádně nevzroste.

 

Moderní doprava

Dopravní experti uvádějí, že i bez olympiády by Londýn stejně musel investovat 6,5 miliardy liber na zlepšení zastaralého dopravního systému ve městě. Olympijské hry tak pomohou zejména chudšímu východnímu Londýnu, kde roste olympijský park. Nové železniční tratě ho tak přiblíží centru. Do východního Londýna se tak během posledních sedmi let investovalo víc, než za uplynulých padesát let. Londýn 2012 je tak největší projekt městské regenerace v Evropě a ambiciózní pokus, jak udělat ze zanedbané oblasti moderní rekreační zónu