Dveře soudním přím se na starém kontinentu naplno otevřely poté, co německý ministr dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že kauza uměle snižovaných emisí se týká i aut prodaných v Evropě.
„Mohlo by jít o kauzu obdobných rozměrů jako v případě manipulace bank se sazbou LIBOR,“ nechala se slyšet právnička londýnské advokátní kanceláře Slater & Gordon’s Jacqueline Youngová. Volkswagen už v očekávání soudních sporů vyčlenil pro tyto účely v přepočtu takřka dvě stě miliard korun.
Podle německého ministra dopravy zatím není jasné, kolik aut s upraveným softwarem na kontrolu emisí Volkswagen v Evropě prodal. Celkem mělo být podle německé automobilky dotčenými motory vybaveno kolem 11 milionů aut, z toho se však jen zhruba půlmilion prodal v Americe.
Skandál si už v německé automobilce vyžádal několik hlav z řad vysokých manažerů firmy. Vedle šéfa koncernu Martina Winterkorna tak z automobilky odešli šéf oddělení výzkumu a vývoje v Audi Ulrich Hackenberg a jeho protějšek v Porsche Wolfgang Hatz. O křeslo přijde i šéf americké divize Michael Horn, dohled nad aktivitami koncernu v zámoří by mohl podle zdrojů agentury Reuters vykonávat současný šéf Škody Auto Winfried Vahland.
Těžce zasažená emisní krizí je i mnichovská automobilka BMW. Od počátku týdne už burzovní hodnota značky propadla v přepočtu o bezmála čtvrt bilionu korun, což odpovídá zhruba třináctiprocentnímu propadu akcií automobilky. Pokles jejích akcií se včera změnil ve volný pád poté, co respektovaný německý časopis Auto Bild publikoval svá zjištění o tom, že emisní normy podstatně překračuje i její naftový model X3.
Dopady pro Česko zatím nejasné |
---|
Skandál kolem Volkswagenu by neměl mít podle hlasů z řad domácích analytiků zásadní dopad na makroekonomický vývoj české ekonomiky. Intenzivněji by však mohl dopadnout na řadu domácích subdodavatelů automobilky. O poznání pesimističtěji hovoří některé hlasy z řad zahraničních expertů, kteří potíže VW považují mnohdy za větší hrozbu pro vývoj německé ekonomiky než řeckou krizi. Podle jiných hlasů je šok německého autoprůmyslu vedle uprchlické krize a ochlazení čínské ekonomiky dalším faktorem budoucího ekonomického zpomalení zemí Evropské unie. |
Evropští investoři zvažují kvůli skandálu žaloby na Volkswagen |
---|
Evropští akcionáři německé automobilky Volkswagen zvažují, že budou po firmě soudní cestou požadovat odškodné za ztráty, které jim způsobil skandál s podvody při měření emisí u naftových vozů. Uvedla to dnes agentura Reuters. Cena akcií Volkswagenu v důsledku skandálu od začátku týdne klesla asi o třetinu. Tržní hodnota firmy se tak snížila asi o 25 miliard dolarů (přes 600 miliard korun). |
„Pokud budeme schopni s určitou jistotou prokázat, že jsme jako investoři byli touto firmou oklamáni a že nám to ovlivnilo zisky, pak nelze vyloučit, že po ní budeme žádat odškodné,“ uvedl jeden z předních evropských akcionářů Volkswagenu, který si nepřál být jmenován. |