Britští zákazníci Volkswagenu plánují hromadné žaloby

Volkswagen, ilustrační foto

Volkswagen, ilustrační foto Zdroj: CTK/AP

Největší skupinovou žalobu v dějinách země začali předpovídat některé z britských advokátních kanceláří, které jsou podle tamních médií zaplaveny dotazy majitelů volkswagenů ohledně potenciálního odškodnění německou automobilkou. Jen v ostrovní zemi by se prý mohly požadavky zákazníků počítat až v miliardách liber.

Dveře soudním přím se na starém kontinentu naplno otevřely poté, co německý ministr dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že kauza uměle snižovaných emisí se týká i aut prodaných v Evropě.

„Mohlo by jít o kauzu obdobných rozměrů jako v případě manipulace bank se sazbou LIBOR,“ nechala se slyšet právnička londýnské advokátní kanceláře Slater & Gordon’s Jacqueline Youngová. Volkswagen už v očekávání soudních sporů vyčlenil pro tyto účely v přepočtu takřka dvě stě miliard korun.

Podle německého ministra dopravy zatím není jasné, kolik aut s upraveným softwarem na kontrolu emisí Volkswagen v Evropě prodal. Celkem mělo být podle německé automobilky dotčenými motory vybaveno kolem 11 milionů aut, z toho se však jen zhruba půlmilion prodal v Americe.

Skandál si už v německé automobilce vyžádal několik hlav z řad vysokých manažerů firmy. Vedle šéfa koncernu Martina Winterkorna tak z automobilky odešli šéf oddělení výzkumu a vývoje v Audi Ulrich Hackenberg a jeho protějšek v Porsche Wolfgang Hatz. O křeslo přijde i šéf americké divize Michael Horn, dohled nad aktivitami koncernu v zámoří by mohl podle zdrojů agentury Reuters vykonávat současný šéf Škody Auto Winfried Vahland.

Těžce zasažená emisní krizí je i mnichovská automobilka BMW. Od počátku týdne už burzovní hodnota značky propadla v přepočtu o bezmála čtvrt bilionu korun, což odpovídá zhruba třináctiprocentnímu propadu akcií automobilky. Pokles jejích akcií se včera změnil ve volný pád poté, co respektovaný německý časopis Auto Bild publikoval svá zjištění o tom, že emisní normy podstatně překračuje i její naftový model X3.

Dopady pro Česko zatím nejasné
Skandál kolem Volkswagenu by neměl mít podle hlasů z řad domácích analytiků zásadní dopad na makroekonomický vývoj české ekonomiky. Intenzivněji by však mohl dopadnout na řadu domácích subdodavatelů automobilky. O poznání pesimističtěji hovoří některé hlasy z řad zahraničních expertů, kteří potíže VW považují mnohdy za větší hrozbu pro vývoj německé ekonomiky než řeckou krizi. Podle jiných hlasů je šok německého autoprůmyslu vedle uprchlické krize a ochlazení čínské ekonomiky dalším faktorem budoucího ekonomického zpomalení zemí Evropské unie.
Evropští investoři zvažují kvůli skandálu žaloby na Volkswagen
Evropští akcionáři německé automobilky Volkswagen zvažují, že budou po firmě soudní cestou požadovat odškodné za ztráty, které jim způsobil skandál s podvody při měření emisí u naftových vozů. Uvedla to dnes agentura Reuters. Cena akcií Volkswagenu v důsledku skandálu od začátku týdne klesla asi o třetinu. Tržní hodnota firmy se tak snížila asi o 25 miliard dolarů (přes 600 miliard korun).
„Pokud budeme schopni s určitou jistotou prokázat, že jsme jako investoři byli touto firmou oklamáni a že nám to ovlivnilo zisky, pak nelze vyloučit, že po ní budeme žádat odškodné,“ uvedl jeden z předních evropských akcionářů Volkswagenu, který si nepřál být jmenován.