Britům a Američanům hrozí skromné Vánoce. Chybět mohou hračky, stromky i krocani
Námořní přepravci zažívají období největších zisků za více než dekádu, experimentují s navyšováním kapacit, ale stále se jim nedaří utišit globální hlad po zboží všeho druhu. Se začátkem podzimu tak po světě rostou obavy, jestli si obchodníci poradí s předvánočním náporem. Ve Spojených státech zaznívají varování, že se děti nemusejí dočkat vysněných hraček a možná ani stromečku. Také čeští prodejci radí neotálet s nákupy, zejména u elektroniky.
„Napůl v žertu lidem říkám: objednávejte dárky včas, protože jinak můžete na Štědrý den skončit s obrázkem něčeho, co nepřijde do února nebo do března,“ řekl americké stanici CBS Scott Price, prezident doručovatelské společnosti UPS International. Takové rady přitom v zemi zaznívají prakticky odevšad i z důvodů, že se obchodníci raději zásobili v předstihu a vyložili sezonní zboží na pulty dříve, než je obvyklé.
Američané každopádně musejí počítat s růstem cen. V důsledku problematické výroby a drahé přepravy zboží z asijských přístavů zdražily v USA až o čtvrtinu velmi oblíbené umělé vánoční stromky a další dekorace. Tohoto zboží stejně jako halloweenské a podzimní výzdoby navíc mají obchody letos na skladě méně a může tak předčasně dojít, varoval minulý týden The Wall Street Journal.
Dodávky živých stromků jsou zase ohrožené v důsledek vlny veder a sucha na amerických plantážích. „Letos bude velký nedostatek hraček. Poptávka bude, ale nebude čím ji uspokojit,“ varoval navíc podle CNN nedávno Isaac Larian ze společnosti MGA Entertainment, která vyrábí oblíbené panenky.
K včasným nákupům na všech frontách jsou nabádáni i Britové, u nichž se ke globálním problémům přidávají i lokální, související s brexitem a energetickou krizí. V ohrožení je tak dokonce tradiční vánoční jídlo v podobě krocanů. Kvůli omezení výroby hnojiv v souvislosti s vysokými cenami zemního plynu je v Británii nedostatek CO2 využívaného při porážce zvířat na jatkách a jejich následném zpracování. To je další úder pro zpracovatele masa, už tak dost zasažené nedostatkem personálu.
Čeští obchodníci tvrdí, že jsou na vánoční sezonu zásobeni vesměs dobře, ale doporučují neodkládat nákupy telefonů, notebooků, monitorů, tiskáren a domácích spotřebičů. „Globální nedostatek čipů totiž způsobuje omezení dodávek některého druhu zboží na český trh, což pro zákazníky může časem znamenat zúžený výběr modelů zboží,“ uvedla mluvčí prodejce Datart Eva Kočicová.
„Zákazníkům bychom doporučili začít s pořizováním dárků co nejdříve, protože se může stát, že nabídka nebude v některých kategoriích tak široká, jak byli doposud zvyklí. Typicky půjde o oblíbenou elektroniku, jako jsou například notebooky do patnácti tisíc korun,“ sdělila i Pavla Hobíková z internetového prodejce Mall.cz.
Obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský tvrdí, že zdražování zboží v tomto e-shopu se podařilo omezit díky včasnému předzásobení a využití hybridního způsobu dopravy. I tak ale připouští, že enormní růst cen transportu a problémy s čipy letošní předvánoční nákupy ovlivní a zákazníci se i zde mohou dočkat nedostatku některých produktů nebo menšího výběru, než jaký jsou zvyklí. „Bude se to týkat například tiskáren, levnějších fotoaparátů, monitorů, televizí nebo notebooků,“ vysvětlil.
Kvůli někdy až zoufalé snaze zákazníků dostat zboží včas přes moře dosahují velké přepravní společnosti největších zisků od roku 2008. ClarkSea Index, který určuje průměrný denní výdělek hlavních typů plavidel, se vyšplhal na konci léta na 37 400 dolarů. Před rokem touto dobou to bylo kolem třinácti tisíc dolarů.
Tarify za dopravu kontejnerů už jsou tak vysoké, že se některé firmy rozhodly je dále nezvyšovat v zájmu zachování dlouhodobých vztahů se zákazníky. Jako první se k tomu odhodlal třetí největší lodní přepravce CMA CGM. „Ačkoli se očekává, že trh bude sazby v příštích měsících pohánět dále nahoru, skupina se rozhodla jejich zvyšování pozastavit,“ uvedla společnost. Zmrazení cen potrvá do února. Následovalo obdobné prohlášení od Hapag Lloyd.
Přepravci jsou ale poměrně opatrní a váhají s investováním svých zisků do nových lodí, jelikož jejich ceny jsou rovněž vysoko. Do nákupů se nehrnou ani vzhledem ke zkušenosti z finanční krize před více než dekádou, kdy po období velké poptávky přišel její prudký pokles. Přesto je nyní podle specializovaných webů objednáno přes šest stovek nových kontejnerových lodí.
To však neřeší aktuální problémy. Některá plavidla, navržená pro přepravu jiného typu zboží, tak experimentují s naloďováním kontejnerů na své paluby. To s sebou ale přináší bezpečnostní rizika. „Ilustruje to, v jak zvláštní situaci se nacházíme,“ řekl Bloombergu Ulrik Andersen ze společnosti Golden Ocean Group, kterou nápad rovněž zaujal. Problém však není způsoben jen nedostatkem lodních kapacit, ale i váznoucím odbavením v přístavech. A v některých zemích navíc chybějí kamiony či jejich řidiči.