Čína nasype biliony do Hedvábné stezky. Západní diplomaté se bojí jejího posilování

Z Číny do Británie za 18 dní: Nový nákladní vlak dorazil do Londýna

Z Číny do Británie za 18 dní: Nový nákladní vlak dorazil do Londýna Zdroj: Reuters

Český prezident Miloš Zeman se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem
Český prezident Miloš Zeman se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem
Do Velké Británie přijel první přímý nákladní vlak z Číny.
Vzhledem k různému rozchodu kolejí v jednotlivých zemích bylo nutné náklad několikrát překládat a měnit lokomotivy i vagony.
Z Číny do Británie za 18 dní: Nový nákladní vlak dorazil do Londýna
11
Fotogalerie

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes slíbil podle agentury Reuters celkem 124 miliard dolarů (asi tři biliony korun) na projekty spojené s jeho klíčovou iniciativou v oblasti zahraniční politiky, jíž je vybudování novodobé Hedvábné stezky spojující Čínu s většinou Asie, Evropy a Afriky.

Si to oznámil v úvodním projevu dvoudenní konference v Pekingu, na kterou se sjeli vysocí představitelé 29 zemí včetně českého prezidenta Miloše Zemana. Konference je další značně sledovanou akcí, která má Si Ťin-pchinga představit jako globálního vůdce a zastánce volného obchodu, napsala agentura AP.

"Měli bychom vybudovat otevřenou platformu pro spolupráci, která bude podporovat a posilovat otevřenou světovou ekonomiku," prohlásil Si. Dodal, že Čína hodlá přispět do už existujícího fondu Hedvábné stezky částkou 14,5 miliardy dolarů. Dvě čínské banky také vytvoří systém půjček v hodnotě 55 miliard dolarů na podporu této iniciativy, dodal Si.

Mimo jiné bude Čína podle jeho slov povzbuzovat své finanční instituce, aby rozšířily objem zahraničních obchodů v jüanech na 300 miliard jüanů (asi 43,4 miliardy dolarů). Si dnes neuvedl žádné časové rámce pro nové půjčky, pomoc a fondy, uvedla agentura Reuters.

Reakce na projekt se liší. Velká Británie se ho chce zúčastnit, Německo volí opatrný postoj. Chce zachovat principy volného obchodu a volné soutěže. Projekt ocenil pákistánský premiér Naváz Šaríf, jehož země je spojencem Číny. Plán je podle Šarífa projevem "vize a důvtipu" Pekingu.

V sobotu čínský plán ostře kritizovalo indické ministerstvo zahraničí, podle něž by podobné iniciativy měly splňovat mezinárodní normy a nevytvářet neudržitelný dluh. Indie do Pekingu oficiální delegaci nevyslala. Podle Reuters se jí nelíbí, že chce Čína investovat 57 miliard dolarů do obchodní trasy Pákistánem, která povede také sporným územím Kašmíru. 

Výhrady jak k pekingské konferenci, tak k projektu vyjádřilo i několik západních diplomatů. Považují to za pokus posilovat vliv Číny v globálním měřítku. Panují také nejasnosti o podmínkách účasti cizích firem v projektu.

Síla a potenciál takzvané nové Hedvábné stezky spočívá v její všestrannosti a univerzálnosti, napsal server Forbes. Novodobou tepnu mají tvořit revitalizované dopravní trasy a nová obchodní centra rozprostřená mezi Čínou a Evropou. Její účinnost, bezpečnost a zdravá soutěživost vyplývá z faktu, že nejde o jednu cestu, jak by mohl napovídat název, ale síť mnoha vzájemně propojených euroasijských koridorů.

Eurasie, pevninská plocha, na níž se rozkládá jak Evropa, tak Asie, je rychle vtahována do jediného, obřího trhu, který pokrývá více než 65 procent celosvětové populace, 75 procent energetických zdrojů a 40 procent HDP na světě. A to vše propojují a provazují železniční tratě.