Číňané se vracejí od hamburgerů k rýži

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: kolaz E15/Reuters

Chutě obyvatel nejlidnatější země světa se mění. Čím dál více Číňanů dává při návštěvě rychlého občerstvení přednost čínským značkám. Zatímco americké řetězce jako McDonald’s a KFC začínají opatrně mluvit o zpomalení expanze na největším trhu, domácí řetězce rychlého občerstvení jako Kung Fu, Dico’s nebo Mr. Lee se derou sebevědomě na jejich místo.

Americký McDonald’s oznámil zpomalení průniku na čínský trh na konci roku a jako důvod uvedl tvrdou konkurenci místních rivalů. Také Yum Brands, mateřská firma KFC, nedávno varovala, že zpomalující růst čínské ekonomiky bude pro firmu znamenat zhoršení její pozice, která už nyní není příliš dobrá po skandálech s kvalitou masa v roce 2012.

Největším provozovatelem restaurací v Číně zůstává společnost Yum Brands s 5400 podniky KFC a Pizza Hut (6,5 procenta trhu). Druhý je McDonald’s s 1800 občerstveními (2,3 procenta trhu). Na třetím místě je Dico’s, čínská firma, za kterou stojí tchajwanský kapitál. Ta chce do roku 2020 počet svých restaurací ztrojnásobit na 3700. Ulice čínských velkoměst často lemují také restaurace Mr. Lee a Kung Fu.

Dokonalá kopie KFC

Největší domácí vyzyvatel Dico’s začínal jako dokonalá kopie KFC – i název firmy je slovní hříčka s názvem amerického státu Texas. Prodává především kuřecí sendviče, ale ve svých kampaních čím dál tím více ukazuje produkty jako kouřící bylinkový čaj, rýžové hamburgery nebo fazole.

„Rýže byla čínskou základní potravinou od pradávna,“ vysvětlil na tiskové konferenci Čuang Wejtchang mluvčí skupiny Ting Hsin International strategii firmy, která se chce stále více orientovat na zdravější, tradiční čínskou kuchyni. Roli hraje také cena. Podle firmy Mintel stojí oběd v Dico’s 17 jüanů oproti srovnatelnému menu v KFC za 25.

Kung Fu Catering

Ještě větší tah na tradice a zdravou výživu má řetězec, který má v emblému hrdinu hongkongských akčních filmů Bruce Leeho. Kung Fu Catering, který je silný především na jihu a východě země, prodává masové a zeleninové pokrmy s rýží a také polévky a tradiční čínské knedlíky. Podle zprávy Reuters z října loňského roku má značka „několik set restaurací“.

Asi nejstarší z čínských fastfoodových řetězců je Mr. Lee, který začínal v osmdesátých letech v USA. Čínský stařík v logu firmy nápadně připomíná plukovníka Sanderse z loga KFC, americký původ ale na menu dnes není znát. Dostanete tu tradiční nudle i rýži, přičemž ze všech jmenovaných dává Mr. Lee bezkonkurenčně největší porce. Je silný hlavně na severovýchodě Číny. V roce 2010 měl řetězec 400 restaurací.