Číňané vdechli život skomírajícímu řeckému přístavu Pireus

Cosco v přístavu Pireus prosperuje

Cosco v přístavu Pireus prosperuje Zdroj: profimedia.cz

Cosco část přístavu koupilo v roce 2010
Od té toby, co v přístavu sídlí Cosco, se provoz zněkolikanásobil
Odbory tvrdí, že u Číňanů panují otřesné pracovní podmínky, o zaměstnance ale firma nouzi nemá
Číňanům se v Pireusu natolik daří, že se rozhodli přistavět další molo
Cosco by nejraději převzalo celý přístav, zbytek ale vlastní řecká vláda
5
Fotogalerie
Před dvěma lety převzali Číňané část přístavu Pireus. Od té chvíle zde obchod jen kvete. Řekům nyní nezbývá, než s lítostí i obdivem nahlížet k novým sousedům, píše server Focus.

„Tam vedle je to úplně jako v jiné zemi,“ podivuje se Thanassis Koinis, jeden z manažerů přístavní správy. Na mysli má právě čínskou stranu řeckého přístavu, kterou si před dvěma lety na dobu 35 let pronajala čínská přepravní společnost Cosco. Zaplatila tehdy 500 milionů eur.

Od té chvíle je přístav na vzestupu. „Objem přepraveného nákladu se trojnásobil, připlouvají větší lodi a noví zákazníci na změně mohou jen vydělat,“ píší New York Times.

A Číňané směřují k ještě vyššímu růstu. Do výrazného zvýšení kapacity své části přístavu již investovali zhruba 300 milionů eur. Z Pirea by se podle jejich plánů měl stát jeden z deseti největších přístavů na světě. V čínské části přístavu nyní pracuje tisícovka lidí, v řecké jenom 800.

Devět lidí na jeřábu? Nám stačí čtyři

„Přísné pracovní předpisy a relativně vysoké mzdy, které dusí řecké hospodářství, se odrážejí v bezvětří, jež v řecké zóně přístavu panuje,“ píše deník Times.

Cosco za svůj úspěch vděčí naopak radikálním úsporám. Číňané zaměstnancům snižují platy a tlačí na odbory, aby maximálně snížili jejich vliv. Po Řecích také požadují, aby plnili svá dosavadní ujednání s odbory, na jejichž základě na řecké straně musí na obsluze jeřábu pracovat devět lidí. Coscu však v čínské části přístavu na jeden jeřáb stačí čtyři lidé.

„Svůj podíl na trhu zvyšujeme, protože po celý rok pracujeme 24 hodin sedm dní v týdnu,“ citují noviny jednoho z manažerů.

Odpůrci nechtějí do Evropy zavádět zvyky z třetího světa

Změna poměrů se ale nelíbí každému. Odbory Číňanům vyčítají, že příliš šetří na ochraně pracovníků. „Přivážejí do Evropy standardy třetího světa,“ stěžuje si jeden z jejich funkcionářů. Jiní odpůrci změn zase novým vládcům přístavu předhazují, že zaměstnávají za příliš nízké mzdy nekvalifikované pracovníky.

Číňany to ale ani v nejmenším netrápí. „Kdyby to u nás bylo tak strašlivé, neucházely by se o práci u nás tisíce lidí,“ odrážejí výtky.

Obří koncern Cosco by nejraději převzal celý přístav, kdyby mu ho vláda prodala. Jeden z konzultantů jejich snahy chválí: Číňané ukazují, že pod čínským vedením by i řecké firmy v mezinárodním měřítku mohly být konkurenceschopné“.