Clintonová brojí proti vysokým odměnám manažerů. Sama bere víc

Hillary Clintonová chce být americkou prezidentkou

Hillary Clintonová chce být americkou prezidentkou Zdroj: ctk/ap

Hlavní prezidentská kandidátka amerických demokratů Hillary Clintonová tento týden kritizovala vysoké rozdíly mezi platy šéfů amerických firem a mzdami běžných zaměstnanců. Mnozí nejvyšší manažeři ale mohou jen snít o odměnách, které si ona sama účtuje za svá vystoupení. List The Wall Street Journal (WSJ) spočítal, že rozdíl mezi tím, co Clintonová vydělá za hodinu, a hodinovým platem lidí, kteří její akce obsluhují, je řádově vyšší než nerovnost, na niž si stěžuje.

Clintonová v e-mailu svým stoupencům uvedla, že „průměrný šéf firmy vydělává asi 300krát více než průměrný zaměstnanec“. Manželka bývalého prezidenta Billa Clintona dostává podle WSJ za jeden projev až 300 tisíc dolarů (asi 7,8 milionu korun).

Za velkorysého předpokladu, že zaměstnanci zařízení, kde Clintonová vystupuje, pobírají 15 dolarů na hodinu, tedy dvojnásobek minimální mzdy, a na základě odhadu, že její vystoupení trvá 90 minut, by příjem Clintonové byl 13 tisíckrát vyšší než výdělek typického zaměstnance.

WSJ tento ukazatel nazývá Hillaryin index a definuje jej jako rozdíl mezi příjemcem nejvyšší odměny a průměrným platem v dané situaci. V případě Clintonové jeho výše ukazuje hloubku rozporu mezi její rétorikou a skutečností.

Clintonová v nedělním videu k zahájení své kampaně prohlásila, že “karty jsou stále namíchány ve prospěch těch nahoře“, k čemuž WSJ dodává, že ona sama to se svou zálibou v pohodlí a luxusu musí vědět nejlépe. „Trvá na ubytování v 'prezidentských apartmánech' luxusních hotelů, které si vybírá po celém světě, včetně Las Vegas,“ napsal loni v srpnu nevadský deník Las Vegas Review-Journal. „Po těch, kteří platí její šesticiferné gáže za vystoupení, obvykle vyžaduje také dopravu soukromým tryskáčem,“ dodává deník.

Video Clintonové k zahájení kampaně

Clintonová a její manžel navíc namíchali karty ve svůj prospěch ještě dalším způsobem. Zatímco průměrný zaměstnanec musí platit ze svých příjmů daně, Clintonovi to často dělat nemusejí. Poplatky za svá vystoupení totiž přesunují do své rodinné nadace, což jim zajišťuje, že tyto peníze nebudou zdaněny.

„Ostatní štědře odměňovaní podomní obchodníci s politickým vlivem, kteří se nacházejí na vrcholu nezdaňovaného sektoru americké ekonomiky, v nich mají svého přeborníka,“ uzavírá list.