Costa Concordia se pomalu vynořuje, na akci se podílí i česká firma

Costa Concordia se pomalu stabilizuje

Costa Concordia se pomalu stabilizuje Zdroj: CTK/AP

U břehů italského ostrova Giglio začalo vyzvedávání obřího vraku ztroskotané lodi Costa Concordia na hladinu. Náročná stabilizace 290 metrů dlouhé lodi prozatím pokračuje bez větších problémů. Mimořádné akce se účastní také česká firma Ecotextil, která zajišťuje, aby z lodi neunikla žádná ropa.

„Naše firma dodala norné stěny, které jsou vyrobeny z polypropylenu. Je to výrobek válcovitého tvaru, je to takový rukáv naplněný absorpčním materiálem a tyto materiály zabraňují tomu, aby se ropné produkty při likvidaci této havárie dostaly dál do moře,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Ecotextil Petr Ledvina. Informoval o tom Radiožurnál.

Kvůli nestandardní poloze plavidla totiž podle předpokladu dojde k úniku toxických látek z lodního trupu. Podvodní kamery navíc prokázaly, že loď je značně deformovaná. Firma Ecotextil se k zakázce dostala mimo jiné díky faktu, že je jednou z mála výrobců sorbentů v Evropě, jak uvedl rozhlas.

Manipulace pokračuje bez problémů

Krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo, oznámili na tiskové konferenci zástupci úřadu civilní ochrany. Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody vystoupila o několik metrů.

Vyzvedávání vraku začalo krátce po deváté, o tři hodiny později, než se původně předpokládalo. Na vině byla noční bouřka, kvůli níž bylo třeba počkat, až se moře zcela uklidní. Fabrizio Curcio z civilní ochrany sice oznámil, že narovnávání lodi bude patrné až za několik hodin, z televizních záběrů bylo ale už před polednem vidět, že loď se pohnula. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení zrezivělé části lodi i z dálky, se až do nynější chvíle nad hladinu posunula o několik metrů. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat asi tři stupně, napsala agentura ANSA. Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce.

Loď je nyní nakloněná na pravoboku v úhlu 65 stupňů a kýlem spočívá na skalnatém dně. S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak bude třeba ji stabilizovat na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu.

Costa Concordia ztroskotala 13. ledna roku 2012. Celkem zemřelo 32 lidí, dvě těla se stále pohřešují. Její kapitán Francesco Scettino čelí obvinění z neúmyslného zabití a předčasného opuštění potápějící se lodi. Hrozí mu až dvacetiletý trest.