Dreamlinery nesmějí létat, ale jejich výroba pokračuje

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů.

Ve Spojených státech mají Dreamliner jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů. Zdroj: ctk

Američtí a japonští experti dokončili předběžnou analýzu baterií, které pravděpodobně způsobily sérii poruch na letounech Boeing 787 Dreamliner. Výrobce letadel oznámil, že výroba letadel sice bude pokračovat, ale dodávky zákazníkům budou zastaveny, dokud se nepodaří problém s bateriemi vyřešit.

Mnohé státy se rozhodly provoz celkem asi padesáti Dreamlinerů zastavit, dokud si nebudou jisty dodržením bezpečnostních standardů. Rozhodnutí bylo reakcí na dva incidenty s baterií, které přinutily posádku japonské letecké společnosti All Nippon Airways (ANA) nouzově přistát.

Kdy dostanou Dreamlinery zelenou k dalším startům, odborníci odmítají předpovědět. Nestane se to podle nich dřív, než se problém s bateriemi podaří odstranit. Podle vedení Boeingu prošly baterie před nasazením do systémů Dreamlineru testy, jejichž celková délka překročila 1,3 milionu hodin.

Moderní lithium-iontové baterie jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, ale hrozí jim i příliš rychlé vybití a hlavně vzplanutí. Boeing sice tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny, ale právě oheň šířící se z vadných baterií přiměl k nouzovému přistání dva letouny japonské ANA.

Podle japonských odborníků je příčinou problémů s bateriemi jejich velké zatížení způsobené tím, že oproti ostatním letounům spotřebují Dreamlinery daleko víc elektrické energie. Na vyšetřování se podílí i japonská firma GS Yuasa Corp., která baterie vyrábí.

O problémech Dreamlinerů čtěte více: