Evropská unie chce přitlačit pašeráky lidí, ti se však smějí

Nekonečný příval. K břehům jižní Itálie navzdory několika tragickým lodním haváriím z předchozích dní po moři dál proudí nelegální přistěhovalci, jen včera se jich na různých místech vylodilo přes pět stovek. Na snímku italští policisté a členové finanční stráže organizují skupinu imigrantů poté, co dorazila na lodi námořnictva do sicilského přístavu Augusta

Nekonečný příval. K břehům jižní Itálie navzdory několika tragickým lodním haváriím z předchozích dní po moři dál proudí nelegální přistěhovalci, jen včera se jich na různých místech vylodilo přes pět stovek. Na snímku italští policisté a členové finanční stráže organizují skupinu imigrantů poté, co dorazila na lodi námořnictva do sicilského přístavu Augusta Zdroj: Reuters

Lídři Evropské unie se dnes sjíždějí do Bruselu na mimořádný summit, na němž se pokusí shodnout na plánu, jak řešit krizi s uprchlíky ve Středozemním moři. Svolání summitu si vyžádalo nedělní ztroskotání rybářské lodi u pobřeží Libye, při němž zahynulo přes osm set imigrantů. Desetibodový plán řeší tři okruhy problémů – rozšíření námořních patrol s cílem zabránit opakování tragédie, represe proti pašerákům lidí a společnou azylovou politiku vůči imigrantům.

Svolání summitu předcházely emocionální projevy. Například šéfka unijní diplomacie Federica Mogheriniová vyjádřila „jako matka, jako lidská bytost, jako Italka a konečně jako politička“ údiv nad tím, proč unii trvalo tak dlouho přejít od slov k činům. Francouzský prezident François Hollande označil pašeráky lidí za „teroristy“.

Předpřipravený plán počítá s tím, že se rozšíří pobřežní operace Triton a Poseidon, které nahradily už nepostačující italský program Mare Nostrum. Řím své hlídky, které během loňského roku zachránily přímo na moři skoro sto tisíc běženců, odvolal s tím, že jejich provoz je příliš nákladný (stály jej přes dva miliony eur týdně) a že nepřímo podněcuje imigraci (pašeráci italským lodím posměšně přezdívali „náhradní doprava“). Nyní půjde o to, jak zajistit provoz operací z unijních peněz.

Pokud jde o úder proti pašerákům lidí, Brusel jim chce zabavit lodě a zablokovat účty. Jeden z takových obchodníků, muž z libyjského města Zuára vystupující pod přezdívkou Hádždží, včera prostřednictvím listu Guardian do Bruselu vzkázal, že Evropa nemůže uspět, dokud v Libyi nenastolí politickou stabilitu. „Baví mě na Brusel vykonávat nátlak,“ řekl Guardianu příslušník berberského etnika, jež se cítí být v Libyi utlačováno.

Nejspornějším bodem bruselského jednání bude zřejmě společná azylová politika. Itálie azylanty nijak zvlášť nehlídá a nechává je volně cestovat na sever. Německo a Švédsko, které v minulosti přijaly zdaleka nejvíce syrských uprchlíků, budou ostatní členy tlačit k velkorysejšímu udělování azylů.

Obchod s lidmi vynáší (v dolarech)
průměrný úplatek pro libyjského celníka400
cena za cestu z Libye do Itálie1000
cena za cestu z Libye do Francie5000
průměrné náklady uprchlíka na cestu do Evropy 50005000 až 10 000
průměrná cena za rybářskou loď v Libyi (v roce 2013)10 000
průměrná cena za rybářskou loď v Libyi (v roce 2015)40 000
průměrný zisk pro pašeráka lidí za jednu cestu do Itálie250 000
odhad celkového ročního obratu obchodníků s lidmi7 miliard

Evropské rozpaky nad zkázou, komentuje zahraniční tisk