Evropská unie chce přitlačit pašeráky lidí, ti se však smějí | E15.cz

Evropská unie chce přitlačit pašeráky lidí, ti se však smějí

Nekonečný příval. K břehům jižní Itálie navzdory několika tragickým lodním haváriím z předchozích dní po moři dál proudí nelegální přistěhovalci, jen včera se jich na různých místech vylodilo přes pět stovek. Na snímku italští policisté a členové finanční stráže organizují skupinu imigrantů poté, co dorazila na lodi námořnictva do sicilského přístavu Augusta
Nekonečný příval. K břehům jižní Itálie navzdory několika tragickým lodním haváriím z předchozích dní po moři dál proudí nelegální přistěhovalci, jen včera se jich na různých místech vylodilo přes pět stovek. Na snímku italští policisté a členové finanční stráže organizují skupinu imigrantů poté, co dorazila na lodi námořnictva do sicilského přístavu Augusta
• 
ZDROJ: Reuters

Lubomír Heger

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Lídři Evropské unie se dnes sjíždějí do Bruselu na mimořádný summit, na němž se pokusí shodnout na plánu, jak řešit krizi s uprchlíky ve Středozemním moři. Svolání summitu si vyžádalo nedělní ztroskotání rybářské lodi u pobřeží Libye, při němž zahynulo přes osm set imigrantů. Desetibodový plán řeší tři okruhy problémů – rozšíření námořních patrol s cílem zabránit opakování tragédie, represe proti pašerákům lidí a společnou azylovou politiku vůči imigrantům.

Svolání summitu předcházely emocionální projevy. Například šéfka unijní diplomacie Federica Mogheriniová vyjádřila „jako matka, jako lidská bytost, jako Italka a konečně jako politička“ údiv nad tím, proč unii trvalo tak dlouho přejít od slov k činům. Francouzský prezident François Hollande označil pašeráky lidí za „teroristy“.

Předpřipravený plán počítá s tím, že se rozšíří pobřežní operace Triton a Poseidon, které nahradily už nepostačující italský program Mare Nostrum. Řím své hlídky, které během loňského roku zachránily přímo na moři skoro sto tisíc běženců, odvolal s tím, že jejich provoz je příliš nákladný (stály jej přes dva miliony eur týdně) a že nepřímo podněcuje imigraci (pašeráci italským lodím posměšně přezdívali „náhradní doprava“). Nyní půjde o to, jak zajistit provoz operací z unijních peněz.

Pokud jde o úder proti pašerákům lidí, Brusel jim chce zabavit lodě a zablokovat účty. Jeden z takových obchodníků, muž z libyjského města Zuára vystupující pod přezdívkou Hádždží, včera prostřednictvím listu Guardian do Bruselu vzkázal, že Evropa nemůže uspět, dokud v Libyi nenastolí politickou stabilitu. „Baví mě na Brusel vykonávat nátlak,“ řekl Guardianu příslušník berberského etnika, jež se cítí být v Libyi utlačováno.

Nejspornějším bodem bruselského jednání bude zřejmě společná azylová politika. Itálie azylanty nijak zvlášť nehlídá a nechává je volně cestovat na sever. Německo a Švédsko, které v minulosti přijaly zdaleka nejvíce syrských uprchlíků, budou ostatní členy tlačit k velkorysejšímu udělování azylů.

Obchod s lidmi vynáší (v dolarech)
průměrný úplatek pro libyjského celníka 400
cena za cestu z Libye do Itálie 1000
cena za cestu z Libye do Francie 5000
průměrné náklady uprchlíka na cestu do Evropy 5000 5000 až 10 000
průměrná cena za rybářskou loď v Libyi (v roce 2013) 10 000
průměrná cena za rybářskou loď v Libyi (v roce 2015) 40 000
průměrný zisk pro pašeráka lidí za jednu cestu do Itálie 250 000
odhad celkového ročního obratu obchodníků s lidmi 7 miliard

Evropské rozpaky nad zkázou, komentuje zahraniční tisk

Autor: Lubomír Heger

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video