„Jsme pod takovým tlakem, že to žádný operátor nemůže zvládnout,“ brání se francouzskobritská společnost Eurotunnel s tím, že od ledna zabránila asi 37 tisícům migrantů ve vniknutí do terminálu, přičemž na posílení ochrany tunelu vydala 13 milionů eur.
Incidenty jsou téměř na denním pořádku, neboť poblíž Calais směrem k přístavu vznikl improvizovaný tábor s přibližně pěti tisíci uprchlíky z Afriky a Blízkého východu, kteří se pravdidelně snaží vniknout do některého z kamionů čekajících na odbavení u terminálů. Všichni touží po životě v Británii, přestože tamní podmínky jsou z jejich hlediska spíše horší než ty, které se jim nabízejí ve Francii (viz box níže).
Co nabízejí země propojené kanálem |
---|
azyl - Británie loni přijala 10 050 žádajících (39 procent), Francie 14 905 (22 procent) |
dávky v azylovém řízení - Británie dává 37 liber týdně (52,4 eura) dospělým, dětem až 53 liber (75 eur), ve Francii je 80 eur týdně na člena rodiny |
ubytování - dostane v obou zemích každý azylant, ve Francii mají přednost rodiny, svobodní čekají |
průměrný nájem – ve Velké Británii je o čtvrtinu vyšší než ve Francii |
nezaměstnanost – v Británii 5,5 procenta, ve Francii 10,3 |
Řidiči přitom tvrdí, že jim v tom sami nedokážou nijak zabránit, dokonce si většinou ani nevšimnou, že někoho převážejí. Současně se obávají, jaké pokuty je v případě odhalení nechtěného pasažéra v Británii čekají. Na jednoho řidiče dokonce skupina běženců prý minulý týden vytáhla nůž. „Bude muset být někdo pobodán, než budou podniknuta nějaká protiopatření?“ ptá se McMurphyová.
Situaci navíc zhoršují pravidelné stávky francouzských zaměstnanců trajektové přepravy, které od června přerušují železniční dopravu v tunelu a blokují silnici vedoucí k tunelu.
Všechny tyto faktory dohromady způsobují odstávky kamionové dopravy v Británii v rámci „Operace Stack“, při níž britská dopravní policie přikazuje kamionům zastavit na nejbližším parkovišti i na 24 hodin. To zase komplikuje prázdninový provoz v zemi.