Francouzští učitelé stávkují, nechtějí pracovat pět dní v týdnu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: zigazou76

V prezidentských volbách zvolili Francoise Hollanda, nyní proti němu protestují. Francouzští učitelé stávkují kvůli školské reformě, která prodlouží výuku u půl dne týdně. Učitelé by tak museli do práce pětkrát během sedmi dní.

Kvůli stávce dnes neotevřela většina pařížských základních škol. Učitelé protestují proti Hollandově reformě, která by měla začít platit od září.

Francie má nejkratší školní rok v Evropě, školní dny jsou zde ale naopak nejdelší. Podle Hollanda tím trpí výuka. Už během předvolební kampaně v roce 2012 navrhl přidat půl dne vyučování ve středu, kdy mají nyní žáci i učitelé volno, a naopak mírně zkrátit vyučování ke konci týdne.

Podle obhájců reformy budou mít žáci díky kratšímu školnímu dni více času na různé kulturní a sportovní aktivity. Vláda už slíbila, že na podporu těchto mimoškolních činnosti městům přispěje 250 miliony eur.

Stávkující učitelé tvrdí, že reforma kvalitu vzdělání nevylepší. Kantoři budou muset na pracovišti strávit více času, platy se jim přitom nezvýší. „Osobně jsem od Hollanda příliš neočekával, ale řada dalších učitelů je velmi zklamána,“ řekl rozhlasové stanici France24 jeden z pařížských učitelů.

Většina učitelů přitom Hollandovi svými hlasy pomohla do prezidentského úřadu. Socialistický kandidát jim sliboval reformu celého vzdělávacího systému a vysoké investice do vzdělávání. Nyní e zavádění reformy do praxe přimělo vyjít do ulic. „ Je to největší mobilizace učitelů, kterou jsem viděl v Paříži od té doby, co jsem se sám stal učitelem. Pokud nás vláda nevezme v úvahu, stávka se rozšíří do celé země,“ prohlásil další z demonstrantů v ulicích hlavního města.

Pařížští učitelé také tvrdí, že primátor francouzské metropole Bertrand Delanoë chce zkrácení vyučovací doby dosáhnout prodloužením obědové pauzy na jednu hodinu, takže děti budou ze školy odcházet stejně pozdě, jako dosud. Odbory tvrdí, že učitelé budou nuceni tuto dobu strávit na svých místech a nikdo jim za to nezaplatí.

„Projekt se vyhýbá hlavním problémům, počínaje tím, že ve třídách je příliš žáků a málo učitelů se vzděláním pro pomoc dětem s potížemi s učením,“ dodal jeden z odborářů.