Japonsko nejvíce vyváží do Spojených států

Většina obchodní výměny mezi USA a EU probíhá díky kontejnerovým lodím

Většina obchodní výměny mezi USA a EU probíhá díky kontejnerovým lodím Zdroj: CC BY 2.0: Daniel Ramirez

Spojené státy předehnaly Čínu a staly se opět destinací číslo jedna pro japonské vývozce. Stalo se tak poprvé od roku 2009 souběhem zpomalení čínské ekonomiky a sporu asijských zemí o námořní území.

Japonsko zveřejnilo údaje o exportu za fiskální rok, který skončil s březnem. Data ukazují, že vývoz do Spojených států meziročně rostl o deset procent na 11,4 bilionu jenů (přibližně 2,3 bilionu korun) a export do Číny klesl o devět procent na 11,3 bilionu jenů.

Poptávka po japonském zboží klesla v Číně napříč sektory, největší pokles zaznamenal vývoj elektrických generátorů a motorových vozidel. Ve Spojených státech naopak nejvíce rostla poptávka po japonských automobilech a autodílech.
Koji Sakuma, hlavní ekonom institutu Mezinárodních měnových záležitostí, pro agenturu Bloomberg uvedl, že vystřídání Číny Spojenými státy je událost. Především v kontextu prohlubující se integrace Japonska se sousedními ekonomikami. Sakuma dodal, že pokles japonského vývozu do Číny byl způsoben hlavně sporem dvou velmocí o ostrovy Senkaku a následným bojkotem japonského zboží v Číně.

Analytici ale dodávají, že japonský vývoz do říše středu klesl také vlivem zpomalování čínské ekonomiky. Ta rostla v prvním letošním čtvrtletí meziročně o 7,7 procenta, v posledním kvartále loňského roku o 7,9 procenta.

Spojené státy přišly o místo největšího exportního trhu v roce 2009, kdy Čína po vypuknutí světové finanční krize spustila masivní program fiskálních stimulů. Od té doby občas objem vývozu do Spojených států překonal ten do Číny na měsíční bázi, to ale bylo způsobeno sezonními faktory, jako je čínský nový rok, kdy v Číně obchod utichá.

Japonské celní úřady včera též zveřejnily znepokojující údaje o obchodní bilanci. Obchodní schodek Japonska v uplynulém fiskálním roce stoupl o 84 procent na rekordních 8,17 bilionu jenů (1,65 bilionu korun).