Jaroslav Olša: Jižní Korea, gigant neznámý

Jižní Korea

Jižní Korea Zdroj: profimedia.cz

Kdo není v Číně, jako by nebyl. Miliardová Indie je obrovský, nenasycený trh. Naše historické vazby s Vietnamem skýtají zajímavé příležitosti. A Hongkong je brána do Asie. Tyto a další – více či méně pravdivé – názory jsou v Česku zažité. Tam, kde končí, ale často končí i představivost našich firem. Nejen proto si často říkám: a kde je Korea?

O Koreji se u nás mluví často, ale téměř bez výjimky jen v souvislosti s raketami, atomovými testy nebo socrealistickým uměním. Koreu prostě v českém vnímání reprezentuje světem kritizovaná Severní Korea, zatímco její jižní soused, Korejská republika, dnes dvanáctá největší ekonomika světa, je jaksi zapomenutá. A přitom Jižní Korea je zemí, ze které loni do česka přijelo přes sto tisíc turistů a jejíž firmy v Česku masivně investují.

GS Caltex v říjnu dokončí novou továrnu v Karviné, Hanwha rozšiřuje aktivity a nošovický Hyundai letos plně využije kapacity a vyrobí 300 tisíc vozů. To jsou jen střípky celého příběhu, který představuje za poslední desetiletí příliv investic v hodnotě 55 miliard korun. Příběhu, jehož součástí jsou i akvizice, ze kterých profitují jak české, tak korejské firmy.

Energetický gigant Doosan například v plzeňské Škodě Power získal technologie a současně jí otevírá nové trhy. A podobných příkladů přibývá. Ty, kteří se k tomuto příběhu i přes obecný nezájem dostali, tak nepřekvapí, že Jižní Korea je čtvrtým největším investorem do české ekonomiky a dnes také čtvrtým největším obchodním partnerem Česka mimo Evropu.

Jen loni tak do Jižní Koreje doputovalo české zboží za půl miliardy dolarů, tedy za více než desetinásobek vývozu do „tradičního“ Vietnamu. I proto radím: nehledejme největší země, nedívejme se na mapu a zapomeňme na tradici.
Namísto toho se vydejme do Soulu, hlavního města Jižní Koreje, kde mají rádi nás i to, co děláme.

A spěchejme. Konkurence houstne.

Autor je velvyslancem Česka v Korejské republice