Konec nadějí. Pád ruského letadla nikdo nepřežil

Airbus A321

Airbus A321 Zdroj: Sergey Korovkin via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Pozůstalí
Převážení těla oběti
2
Fotogalerie
Ruské civilní letadlo s 224 lidmi na palubě se zřítilo v centrální části Sinajského poloostrova, neštěstí nikdo nepřežil. Záchranáři předtím při vynášení těl uvedli, že se z trosek ozývá lidské sténání. Stroj spadl krátce po startu z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch na jihu Sinaje a mířilo do Ruska. Šlo o charterový let s 217 cestujícími, včetně 17 dětí, a sedmi členy posádky. Za možnou příčinu katastrofy egyptští odborníci uvádějí technickou závadu stroje.

Postiženým letounem je Airbus A321, který provozovala ruská letecká společnost Kogalymavia, známá též jako Metrojet. Stroj mířil do Petrohradu. Cestující kromě 17 dětí tvořilo 138 žen a 62 mužů. Mezi cestujícími byli tři Ukrajinci a 214 ruských občanů, upřesnila egyptská vláda.

„Bohužel, všichni cestující letu 9268 společnosti Kogalymavia z Šarm aš-Šajchu do Petrohradu jsou mrtví,“ oznámila odpoledne podle AFP ruská ambasáda v Egyptě. Podle egyptských lékařských a bezpečnostních zdrojů všichni lidé na palubě zahynuli, uvedly agentury Reuters a AP.

Příčina neštěstí letu KGL-9268 v hornaté oblasti jižně od města Aríš není dosud známa. Záchranáři ale již našli v troskách takzvanou černou skříňku s údaji o letu stroje.

Egyptské bezpečnostní zdroje podle Reuters na základě prvních poznatků soudí, že pád stroje nejspíš způsobila nějaká technická závada. Letoun podle nich padal kolmo k zemi. Egyptská odnož Islámského státu podle AFP na síti Twitter tvrdí, že ruské letadlo sestřelila v reakci na ruskou intervenci v Sýrii. Zprávu ale nelze ověřit z nezávislých zdrojů.

„V různých médiích se objevují rozmanité informace o tom, že ruské dopravní letadlo bylo údajně sestřeleno protiletadlovou raketou vypálenou teroristy. Tuto informaci není možné považovat za správnou,“ citoval Interfax ruského ministra dopravy Maxima Sokolova.

Lufthansa a Air France-KLM zatím nebudou v oblasti létat
Dvojice největších evropských aerolinek Lufthansa a Air France-KLM z bezpečnostních důvodů nebudou létat přes Sinajský poloostrov v Egyptě, dokud se nevysvětlí dnešní pád ruského letadla.
„Rozhodli jsme se vyhnout dané oblasti, protože tamní situace a vysvětlení pádu nejsou jasné,“ uvedla německá letecká společnost Lufthansa. „Budeme se oblasti vyhýbat, dokud nebude známo, co pád způsobilo,“ dodala mluvčí Lufthansy s tím, že firma přes oblast vede téměř deset linek denně.
K podobnému kroku se odhodlal francouzsko-nizozemský letecký holdingAir France-KLM. „Air France potvrzuje, že přikročila v rámci preventivních opatření k tomu, že nebude létat nad Sinajem,“ uvedly aerolinky.
České aeroliniie podle mluvčího Daniela Šabíka o podobném kroku neuvažují, do Egypta ani přes Sinajský poloostrov nelétají, řekl. Ani Travel Service v současné době lety nad Sinajem neoperuje, doplnila mluvčí letecké společnosti Vladimíra Dufková.

Podle egyptských bezpečnostních zdrojů nic nenasvědčuje tomu, že letoun byl sestřelen. Podobné obavy vyvolává skutečnost, že na Sinaji působí islámští radikálové včetně skupin napojených na Islámský stát. Islamisté zde v posledních měsících zabili stovky egyptských vojáků či policistů a útočili i na další cíle. Žádné civilní letadlo zde ale nikdy nesestřelili.

IS ve svém prohlášení neuvedl, jakým způsobem letadlo zničil. V regionu jsou sice k dispozici střely země-vzduch odpalované z ručních přenosných zařízení. Jejich použití ale odborníci vylučují, neboť letadlo letělo ve výšce 9450 metrů, což je výrazně mimo dosah takto odpálených střel.

Společnost Kogalymavia uvedla, že není důvod vidět za pádem letounu nějakou lidskou chybu. Mluvčí společnosti sdělila, že pilot byl velmi zkušený a že letoun nedávno prošel celkovým servisem.

Interfax s odvoláním na portál Flightradar24 napsal, že letoun krátce před zmizením z radarů prudce klesl z asi 9000 metrů na výšku 1500 metrů.

Letoun se rozlomil na dvě části

Ruský prezident Vladimir Putin nařídil, aby do Egypty byly neprodleně vyslány týmy ruských záchranářů a vyšetřovatelů. Vyhlásil také na neděli den státního smutku. Ruské úřady podle něj rovněž musí poskytnout rodinám postižených maximální pomoc. Pomoc Egyptu nabídl Izrael.

„Letoun se po pádu rozlomil na dvě části. Jednu malou s ocasem stroje, která shořela, a jednu větší, která vrazila do skály,“ řekl Reuters jeden ze záchranářů. Ti zprvu věřili, že mohou někoho najít živého, protože někteří z nich po příjezdu prý zaslechli z trosek sténání a hlasy.

Airbus společnosti Kogalymavia odletěl z letoviska v 06:51 moskevského času (04:51 SEČ). V 07:14 nenavázal plánovaný kontakt s Larnakou na Kypru a zmizel z radarových monitorů, sdělil podle agentury TASS Sergej Izvolskij, mluvčí ruského úřadu pro kontrolu leteckého provozu.

A7K9268 crash site in Sinai

First video from Russian A321 crash site in Sinai. 224 dead, including 24 children.

Posted by RT Play on 31. říjen 2015

TASS s odvoláním na káhirské letiště uvedl, že posádka letounu krátce před zmizením letounu z radarů žádala o přistání na nejbližším letišti. Hlásila technické problémy. Stroj zmizel z radarů po asi 23 minutách letu. Byl v té době podle egyptských dispečerů ve výšce zhruba 9000 metrů.

Káhira ihned vytvořila krizový štáb, který se neštěstím zabývá. Na místo dopadu, jehož nalezení ztěžovalo špatné počasí v oblasti, úřady vyslaly početné záchranné týmy včetně 45 sanitních vozů. Na místo neštěstí zamířil i egyptský premiér Šaríf Ismáíl s několika ministry.

Už v lednu 2004 se nedaleko letoviska Šarm aš-Šajch zřítilo charterové letadlo Boeing 737 egyptské soukromé letecké společnosti Flash Air. Zahynulo tehdy všech 148 lidí, z toho 134 francouzských turistů, kteří se vraceli domů z dovolené. Přesnou příčinu nehody se nepodařilo vyšetřit.

Neštěstí v Egyptě patří k nejhorším za posledních 20 let
Zřícení letounu s ruskými turisty na Sinajském poloostrově patří k nejhorším leteckým katastrofám za posledních 15 let. Vůbec nejtragičtější nehodou letadel je pak srážka dvou Boeingů 747 na letišti na Kanárských ostrovech, při které v březnu 1977 zahynulo 583 lidí.
Přehled nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000:
302 obětí:
19. února 2003 - U města Šahdád na jihovýchodě Íránu se zřítilo íránské vojenské letadlo Iljušin Il-76, které převáželo členy Revolučních gard.
298 obětí:
17. července 2014 - U města Torez na východě Ukrajiny se zřítil malajsijský Boeing 777 s 298 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Podle ukrajinských úřadů i nizozemského vyšetřování bylo letadlo sestřeleno protiletadlovou raketou, z odpovědnosti se navzájem obviňují separatisté a ukrajinské vládní síly.
265 obětí:
12. listopadu 2001 - Airbus A300 společnosti American Airlines s 260 lidmi na palubě letící z Kennedyho letiště v New Yorku do Santo Dominga v Dominikánské republice se krátce po startu zřítil v newyorské rezidenční čtvrti Rockaway Beach. Havárii nikdo nepřežil, na zemi zahynulo dalších pět osob.
239 obětí:
8. března 2014 - Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se v noci na 8. března ztratilo z radarů. Zřejmě se zřítilo v Jihočínském moři, první trosky ale moře vyplavilo teprve letos v létě na francouzském ostrově Réunion na východ od Madagaskaru.
228 obětí:
1. června 2009 - Letoun Airbus A330 společnosti Air France letící z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil do Atlantiku. Zahynulo všech 228 lidí na palubě.
225 obětí:
25. května 2002 - Boeing 747 tchajwanské společnosti China Airlines s 225 osobami na palubě se zřítil do moře u ostrovů Pcheng-chu (Peskadorské ostrovy). Stroj, který letěl z Tchaj-peje do Hongkongu, zmizel z radarů 20 minut po startu. Nikdo nepřežil.