Let MH370 podle nové studie havaroval severně od místa pátrání
Názor expertů, že let MH370 společnosti Malaysian Airlines havaroval severně od místa pátrání, pravděpodobně potvrzuje nová studie pohybu ve vodě části křídel ze stejného modelu letadla. Informovala o tom dnes agentura AP. Let MH370 s 239 lidmi na palubě zmizel v březnu 2014 na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Zhruba tříleté pátrání, na němž se podílela Austrálie, Malajsie a Čína, bylo v lednu ukončeno.
Pátrání po letadle typu Boeing 777 v oblasti o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních jihozápadně od australského pobřeží vyšlo na 160 milionů dolarů (čtyři miliardy korun). Experti však i po jeho ukončení dále pokračovali v hledání možností, jak upřesnit místo havárie.
Oceánografové australské vlády zkoumali, jak se stejné vztlakové klapky, jako měl ztracený letoun, pohybují v oceánu. Předchozí modely klapek prý dostatečně neodpovídaly skutečnosti.
Nová analýza potvrdila podle AP závěr analýzy z loňského prosince, že letoun havaroval severně od místa pátrání. Prosincová studie byla z části založena na sledování pohybu v oceánu šesti modelů vztlakových klapek, které byly vyrobeny na základě nalezené vztlakové klapky z letu MH370. Ta byla objevena u pobřeží ostrova Réunion v červenci 2015.
Australský oceánograf David Griffin, který se podílel na prosincové studii, míní, že nová analýza potvrzuje původní spekulace, že vztlakové klapek se ve skutečnosti v oceánu pohybovaly rychleji a více nalevo. Nová studie tak podle něj potvrdila původní doporučení expertů rozšířit oblast pátrání o dalších 25 tisíc kilometrů čtverečních severním směrem.
"Nemůžeme si být úplně jisti, ale všechny nové důkazy tomu nasvědčují. Tato nová studie více méně potvrdila naše původní závěry," napsal Griffin v prohlášení.
Austrálie, Čína a Malajsie odmítají pátrací akci obnovit bez přesných důkazů o místu havárie. Rozhodnutí pátraní zastavit ostře kritizovala skupina příbuzných pasažérů. Nová studie by jim však na obnovu pátrání mohla dát novou naději.