Mýtné pro cizí auta by mohlo Německu vynést 800 milionů eur

Německo, dálnice

Německo, dálnice

Zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční osobní auta by přineslo do německého rozpočtu 800 milionů eur (21,6 miliardy korun). V deníku Bild to uvedl ministr dopravy Peter Ramsauer z Křesťanskosociální unie (CSU). Doufá, že se mýtné povede prosadit do koaliční smlouvy nové vlády. Sociální demokraté (SPD) ho ale zatím odmítají.

„Nechceme jízdu autem zdražit, ale udělat ji spravedlivější,“ řekl Ramsauer. „Německo je tranzitní zemí v srdci Evropy, kterou mnoho řidičů projíždí. Chceme, aby se i tato auta přihlášená v cizině podílela na nákladech naší infrastruktury,“ dodal ministr. Doplnil, že za nejvhodnější způsob zpoplatnění dálnic by považoval zavedení dálničních známek.

Zavedení poplatku pro cizince na německých dálnicích bylo jedním z hlavních volebních slibů bavorské CSU. V současnosti ale patří mezi největší sporné body při jednání mezi konzervativní unií CDU/CSU s SPD o vytvoření vládní koalice. Sociální demokraté návrh odmítají mimo jiné i s odůvodněním, že by se nějakým způsobem dotkl i německých řidičů, kteří už platí daň z motorového vozidla.

Ministr dopravy Peter Ramsauer z Křesťanskosociální unie (CSU)Ministr dopravy Peter Ramsauer z Křesťanskosociální unie (CSU) | CC-BY-SA-30: Bigbug21: Wikimedia„Pro mýto pro osobní auta je 65 procent Němců,“ tvrdí ministr dopravy Peter Ramsauer z CSU.

Ramsauer v rozhovoru řekl, že pro Němce by zavedení dálničních známek žádné dodatečné náklady nepřineslo. CSU už dříve navrhovala, aby němečtí řidiči dostávali dálniční známky za odvedenou daň z automobilu. Ministr zároveň zdůraznil, že zpoplatnění dálnic pro cizince má v zemi podporu. „Pro mýto pro osobní auta je 65 procent Němců a 61 procent těch, kteří volili SPD,“ řekl.

I kdyby se německé strany na zpoplatnění dálnic pro cizince dohodly, zůstává nejasné, jak by se k věci postavila Evropská komise (EK). Někteří právníci totiž v minulosti varovali, že by krok navržený CSU byl v rozporu s evropským právem. Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas sice v říjnu uvedl, že podle jeho názoru by návrh CSU nebyl diskriminační, předseda komise José Barroso ale následně přes svého mluvčího vzkázal, že to neznamená, že EK již dala Německu zelenou k zavedení mýta.

Kromě návrhu na zpoplatnění dálnic pro cizince se ale v oblasti dopravy rýsuje další názorový střet mezi CDU/CSU a SPD. Socialističtí vyjednávači v noci na dnešek předčasně ukončili rozhovory poté, co zástupci konzervativců odmítli přistoupit na jejich návrh, aby se výrazně rozšířila působnost mýtného pro nákladní automobily. SPD žádala, aby ho kromě velkých kamionů platily i malé dodávky, což CDU/CSU odmítá.