Na Panasonic a Sony se valí další problémy

Sony

Sony Zdroj: profimedia.cz

Japonští elektrotechničtí giganti, kteří se pod tlakem korejské a čínské konkurence topí v obřích ztrátách, dostali další úder. Mezinárodní ratingová agentura Fitch nyní srazila jejich úvěrové známky do spekulativní kategorie. Důvodem je slabost podnikatelských aktivit obou firem a nevalné vyhlídky na budoucí oživení.

Rating Sony agentura snížila o tři stupně na BBB- a odůvodnila to slabostí segmentu domácí spotřební elektroniky a mobilních produktů. „Podstatnější oživení bude pomalé,“ konstatovala. Hodnocení Panasonicu Fitch zhoršila o dva stupně na BB. Jako důvod označila oslabenou konkurenceschopnost v segmentu televizorů a displejů a slabou tvorbu hotovosti.

Hospodaření Sony a Panasonicu v posledních letech spadlo do červených čísel a obě firmy postupně opouštějí přední pozice na trhu. Například za loňský rok vykázaly spolu s dalším koncernem Sharp souhrnnou ztrátu ve výši 20 miliard dolarů (zhruba 400 miliard korun).

Vývoj akcií Sony od roku 1987:Vývoj akcií Sony od roku 1987Vývoj akcií Sony od roku 1987 | finanzen.net

Japonci ztratili své výsadní postavení s nástupem nejnovějších technologií a pod tlakem rostoucí konkurence z Číny a Jižní Koreje. Přitom Sony byla v posledním čtvrtletí 20. století ikonou elektrotechnického průmyslu. Na začátku 80. let si místo na trhu ještě upevnila díky mimořádné popularitě novinky Walkman – přenosnému přehrávači magnetofonových kazet.

Korejští soupeři, jako je Samsung a LG v současnosti nabízejí ve srovnatelné kvalitě levnější zboží. Navíc celosvětová poptávka po nových televizorech stagnuje. Japonským exportérům také škodí silná domácí měna. V neposlední řadě stále doznívá negativní vliv loňských přírodních katastrof, které postihly Zemi vycházejícího slunce. Panasonicu nepomohly ani zářijové protijaponské protesty v Číně, při nichž musel zastavit výrobu v tamějších závodech.

Výsledky japonských firem se nelepší ani letos, což nakonec dokládá i aktuální hodnocení agentury Fitch. Sony ve druhém fiskálním čtvrtletí oznámila čistou ztrátu 15,5 miliardy jenů (asi 3,7 miliardy Kč). Meziročně se sice ztráta snížila, ale za zlepšením stojí zejména prodej chemické divize. Poptávka po výrobcích firmy jinak zůstává slabá.

Vývoj akcií Panasonicu za posledních 5 let:Vývoj akcií Panasonicu za posledních 5 letVývoj akcií Panasonicu za posledních 5 let | Reuters

Panasonic zase oznámil, že v tomto finančním roce vykáže ztrátu 765 miliard jenů (190 miliard Kč). Firma se hodlá zbavit nevýdělečných činností a kompletně vyčistit bilanci. Nedávno se rovněž objevila zpráva, že zruší dalších 10 tisíc pracovních míst, přitom se již dříve zbavila 36 tisíc zaměstnanců. Na konci září pro ní dělalo kolem 322 tisíc lidí.

Redukování výrobních pozic Panasonicu se přímo projevilo i v České republice, kde podnik uzavře továrnu na LCD panely v průmyslové zóně Triangle u Žatce a do konce roku propustí téměř šest stovek lidí.