Německá vláda se pře o klimatickou agendu. Může to ohrozit samotnou koalici

Německý ministr financí Olaf Scholz (SPD) s kancléřkou Angelou Merkelovou (CDU)

Německý ministr financí Olaf Scholz (SPD) s kancléřkou Angelou Merkelovou (CDU) Zdroj: Reuters

Německý ministr financí Olaf Scholz (SPD) s kancléřkou Angelou Merkelovou (CDU)
Německý ministr financí Olaf Scholz (SPD) s kancléřkou Angelou Merkelovou (CDU)
3
Fotogalerie

Den D se blíží. Už za dva týdny zasedne v Německu takzvaná klimatická vláda, aby rozhodla o opatřeních, jimiž chce Německo do roku 2030 snížit emise CO2 na úroveň o 55 procent nižší než v roce 1990. Koaliční strany ale mají velmi odlišné představy a budou se jen těžko dohadovat. Ministr financí Olaf Scholz, který kandiduje na nového předsedu SPD, dokonce tvrdí, že to může ohrozit samu existenci velké koalice CDU/CSU/SPD.

Kancléřka Merkelová a ministři životního prostředí, hospodářství, financí, dopravy, stavebnictví a zemědělství, kteří tvoří „klimatický kabinet“, budou mít na stole velmi pestrý materiál. Bavorská CSU podle zjištění listu Die Welt navrhuje výrazné rozšíření a prohloubení trhu s emisními povolenkami, zejména pak zdražení fosilních paliv, neboť cena těchto emisí půjde nahoru. Koaliční SPD, která drží křeslo ministryně životního prostředí, přitom počítala s paušálním zvýšením daně za fosilní energie. „Obchod s emisními povolenkami se výborně osvědčil v energetice, chtěli bychom ho rozšířit i na dopravu a stavebnictví,“ píše se v materiálu CSU, který půjde na jednání klimatického kabinetu.

CSU dále navrhuje podporu energetické úpravy domů v podobě okamžitého odpisu nákladů a odpuštění majetkové daně. Podporu železniční dopravy chce bavorská strana zajistit snížením DPH na jízdenky z dnešních 19 procent na sedm procent.

Nejsilnější vládní strana CDU kancléřky Merkelové mimo jiné chystá cenové znevýhodnění elektřiny z fosilních paliv, zejména pak z uhlí, a systém podpor nových, klimaticky šetrných a neutrálních technologií. Celý materiál CDU, z něhož se do agentur dostaly jen útržky, je veden heslem „Ekologie se musí vyplatit“. „Není možné, aby ti, kdo se chovají ekologicky, na to dopláceli, ať už jde o ekologická auta nebo o topení,“ píše v návrhu CDU.

Unie také podporuje boj proti dumpingovým cenám letenek. Nechce ale zavádět speciální pokuty za letenky pod 50 eur, jak nedávno navrhla CSU. Pouze žádá přísnou kontrolu nákladů a zátěže letadel, které se musejí v ceně letenky férově odrazit.