Německo v souvislostech: Zboží na koleje, přeje si vláda. Nikdo se tam ale nehrne

Vagony německých drah na nádraží v Halle

Vagony německých drah na nádraží v Halle Zdroj: profimedia.cz

Logo přepravce Deutsche Bahn
Nákladní vlak DB Cargo
Vagony německého železničního přepravce nákladů DB Cargo
Elektrická lokomotiva řady 380 Škody Transportation v barvách Deutsche Bahn.
Vagony DB Cargo ve Frankfurtu nad Mohanem
6
Fotogalerie

Železniční doprava se po dlouhé době dostává do centra zájmu spolkové vlády. V rámci schváleného klimatického balíku se snižuje daňová zátěž jízdenek, ministerstvo dopravy spustilo kampaň, která vyzývá lidi, aby místo aut jezdili vlakem. V lednu to mělo úspěch. Dráhy podle oficiálních statistik vykázaly o milion více cestujících než o rok dříve. Železnici se naopak nedaří zvýšit přepravu zboží, která dál probíhá převážně po silnici.

Podle údajů německého statistického úřadu se 72 procent zboží dostane k zákazníkům po silnici, jen necelých 20 procent zboží a průmyslových dodávek přijede v Německu po kolejích. I proto dceřiná společnost Spolkových drah DB Cargo specializovaná na převoz zboží vykazuje každoročně ztráty.

Kabinet to chce změnit. Sestavil proto přepravní plán, v němž se mimo jiné počítá se zvýšením podílu železniční nákladní přepravy na distribuci zboží na 25 procent do roku 2030.

„Stále více podniků uvažuje o tom, že při přepravě zboží přejde na koleje ve vlacích označených ,Green Logistics‘, tedy že využije čistější způsob dopravy,“ je přesvědčen státní sekretář pro dopravu Enak Ferlemann, který v televizi ARD hovořil i o tom, že na koleje přejdou velké společnosti. „Vytvořili jsme plán, který mnoho velkých firem odsouhlasilo, budeme se jím řídit,“ dodal Ferlemann.

S plánem víceméně souhlasí i největší konkurenti současné vládní koalice strana zelených. „Všechno je dnes dost dramatické. Pokud chceme dosáhnout našich klimatických cílů a chceme-li odlehčit dálnicím a silnicím, musíme se zbožím na koleje,“ říká Matthias Gastel, železniční odborník strany zelených.

Plánům vlády a vizím Zelených ale mnoho odborníků nedůvěřuje. Vláda se sice chystá zavést mýtné i na silnicích nižší třídy, ale ani tak se zboží na koleje nepohrne. Už jednou se o to Německo pokoušelo v osmdesátých letech minulého století a nedopadlo to dobře, silnice je dál pro firmy zajímavější.

Kromě toho je tu technický problém: německé dráhy v minulosti prakticky vyřadily z provozu šest tisíc kilometrů kolejí, které teď jen stěží budou uvádět znovu do provozu. Firmy se bojí, že při přechodu na koleje nepřijde zboží na místo určení včas. „Je strašné, když slyšíme, že se firmy bojí jít na koleje, protože nevěří, že se jich zboží dostane včas na místo určení,“ stěžuje si odborník Zelených Gastel a dodává, že je to důsledek špatné dopravní politiky.

Německá vláda pro začátek počítá s podporou dálkových železničních tratí zejména pro mezinárodní obchod. K tomu ale potřebuje spolupráci s ostatními zeměmi EU, které chtějí Němci o větším využívání železnic přesvědčit během svého předsednictví, které začne v červenci.