Otevřená data o dopravě ušetřila Londýňanům čas za desítky milionů liber

Londýn, ilustrační foto

Londýn, ilustrační foto Zdroj: Pixabay.com

Publikování otevřených dat v Česku ze strany státní správy teprve začíná a to pomalým tempem. Jednou z prvních vlaštovek je Praha, kde si jejich publikaci a využívání ve svém programu jako jeden z cílů vytyčila současná rada hlavního města, a v lednu schválila i zveřejnění dat o hromadné dopravě. Politická podpora byla pro využívání otevřených dat klíčová i v případě Londýna, jehož dopravní orgán Transport for London (TfL) je jedním z průkopníků v této oblasti.

Šéf digitálních služeb londýnského dopravního podniku Phil Young tvrdí, že zlom přišel v roce 2010, kdy se k moci v centrální vládě i na londýnské radnici dostali konzervativci. Ti si transparentnost určili jako jeden z bodů svého programu. „Starosta Boris Johnson viděl budoucnost Londýna jako technologického centra,“ řekl při setkání pořádaném Fondem Otakara Motejla ve Staroměstské radnici Young.

Johnsonovi se vizi podařilo naplnit. Sektor digitálních technologií v britské metropoli v současné době tvoří zhruba 175 tisíc pracovních míst. Podle Younga tomu napomohla právě i veřejné dostupná data, díky kterým měla vzniknout asi tisícovka nových pozic.

Otevřená data od londýnského dopravního orgánu byla základem pro vytvoření mobilních aplikací, jejichž počet se během několika let vyšplhal téměř na pět stovek. Na základě dat od společnosti Deloitte Young odhaduje, že otevřená data ušetřila Londýňanům čas v hodnotě 30 až 120 milionů liber.

Město smartphonů

V britské metropoli je pro otevřená data i aplikace ideální prostředí. Čtyři pětiny Londýňanů používají chytré telefony, stejný počet lidí pro hledání cesty v bludišti londýnské hromadné dopravy navštěvuje stránku. Každý čtvrtý pro hledání cesty v bludišti londýnské hromadné dopravy využívá mobilní aplikace.

Cestující mají k dispozici vedle klasických jízdních řádů k dispozici i s aktuálním odhadem příjezdu daného spoje, dopravní vytíženost silnic, nehody nebo časové údaje o vytíženosti metra.

Ty získává Transport for London každý rok pomocí údajů ze vstupních a výstupních bran. Má tedy více dat než pražský dopravní podnik a organizátor dopravy ROPID, kteří průzkumy provádějí jednou za několik let pomocí papírových lístků. Britové mají větší problémy v případě autobusů, jimiž Londýňané cestují nejčastěji. V nich se totiž karty a lístky totiž načítají pouze při nástupu.

Data od operátorů

Řešením by mohla být data od mobilních operátorů, kteří mají informace o poloze jednotlivých telefonů na základě specifických IMEI čísel. „Mají spoustu dat, ale stojí miliony liber,“ vysvětluje Young, „ty informace navíc nejsou vždycky úplně přesné“.

TfL proto v současné době vyjednává o poskytování dat o poloze uživatelů mobilních telefonů s vývojáři mobilních aplikací, kteří využívají dopravním podnikem poskytovaná otevřená data. Další možností by bylo vyvinutí vlastní aplikace. Tomu se ale organizace s omezeným rozpočtem chce raději vyhnout. „Není jednoduché vyvinout dobrou mobilní aplikaci, může to stát desítky milionů liber,“ řekl šéf digitálních služeb londýnské hromadné dopravy.