Padesát aut a čtyři motorky. Liberalizace trhu se Kubě nepovedla
Normu, která začala platit v lednu, Kubánci nejdříve vítali. Pak ale přišlo rozčarování, když zjistili, že cena nových aut je mnohonásobně vyšší než v Evropě nebo Spojených státech, a to až o více než 400 procent.
Vláda vysoké ceny zdůvodnila tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy. Sumy, za které se auta prodávají, jsou natolik vysoké, že běžný Kubánec nemá šanci si nové auto pořídit. Například průměrný plat státních zaměstnanců totiž činí v přepočtu 400 korun měsíčně.
Pro představu - vůz Peugeot 508 vyjde v Havaně v přepočtu na více než 5,2 milionu korun, zatímco v Británii kupec zaplatí v přepočtu zhruba milion korun.
Za první pololetí prodalo jedenáct kubánských zastoupení automobilek vozy za 1,28 milionu dolarů (asi 25,7 milionu korun). Většina prodejů se podle všeho týkala ojetin za průměrnou cenu v přepočtu 476 tisíc korun.
Liberalizace prodeje aut je součástí reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se moci chopil po svém churavějícím bratru Fidelovi.
Auta z 50. let stále vedou
Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat nebo kupovat jenom ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959. Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.
Reportáž E15: Kubánci volí socialismus v zemi stále divočejšího kapitalismu