Pasažéři Costa Concordia dostanou odškodnění 14 tisíc eur

havárie lodi Costa Concordia

havárie lodi Costa Concordia Zdroj: profimedia.cz

havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
12
Fotogalerie
(FOTOGALERIE) Provozovatel ztroskotané lodi Costa Concordia nabídli každému z více než tří tisíc cestujících odškodnění 11 tisíc eur za utrpěnou újmu a ztracený majetek. Další tři tisíce eur dostanou cestující na pokrytí nákladů na cestu domů. Informovala o tom italská spotřebitelská sdružení, která odškodnění se společností Costa Cruises vyjednala.

Cestující také dostanou zpět částky, které za výletní plavbu zaplatili, což mohou být další stovky až tisíce eur. Ti, kteří nabídku přijmou, se budou muset zříct případných budoucích žalob proti Costa Cruises. Firma se tak pokouší do nejvíce zmírnit případné právní dopady neštěstí, při němž zemřelo 16 lidí. Dalších 16 se dosud pohřešuje, jejich šance na přežití v převrhnutém vraku jsou ale podle italských záchranářů takřka nulové.

Americký právník John Arthur Eaves ale cestujícím přijetí takového vyrovnání pasažérům rozmlouvá. Radí jim, aby proti firmě podali žalobu ve Spojených státech. „Hromadné odškodnění není v takovýchto případech tím pravým nástrojem. Je třeba, aby se takovéto případy posuzovaly individuálně. Každý na této lodi utrpěl jinou újmu,“ vysvětlil agentuře Reuters.

Eaves má s podobnými druhy sporů zkušenosti, zastupuje například rodiny dvaceti lyžařů, kteří zemřeli při pádu italské lanovky v roce 1998, jejíž nosné lano přesekla americká stíhačka.

Žalobu na americkou Carnival Corp, mateřskou společnost Costa Cruises, již podal člen posádky Gary Lobaton. Jeho právník tvrdí, že Lobaton byl na „nebezpečnou situaci“ na lodi upozorněn příliš pozdě, takže ji již nemohl bezpečně opustit.

Právní kroky chystá také spotřebitelské sdružení Codacons. Ta sbírá jména cestujících, kteří se chtějí podílet na hromadné žalobě u soudu v Miami, která bude pro každého z nich žádat 125 tisíc eur.

Přeživší cestující si stěžují, že evakuace probíhala velmi chaoticky. Někteří prý byli nuceni čekat až dvě hodiny v záchranných člunech, než byly tyto spuštěny na vodu. Kapitán lodi Francesco Schettino, který měl na celou evakuaci dohlížet, palubu Costa Concordia opustil mezi prvními.

Zachránit, potopit, nebo rozřezat?

Majitelé Costa Concordia ale řeší ještě další problém. Musí se totiž rozhodnout, jak naloží s lodí, která je dvakrát větší než Titanic a třikrát delší, než fotbalové hřiště. Ve hře jsou tři možnosti – rozřezat loď na kusy, pokusit se o její záchranu, nebo jí nechat klesnout do hlubin. Na rozhodování ale není mnoho času. Loď, která podle odhadů nyní váží 25 až 45 tisíc tun, spočívá na skalním výběžku, který se pod její váhou může začít kdykoli drolit. K váze plavidla je totiž ještě třeba připočíst vodu, která ho naplňuje a která zároveň přidává na hmotnosti interiéru, který do sebe vodu nasákl.

Pokud se Carnival Corp pokusí loď zachránit, bude jí to stát nejméně 50 milionů dolarů, nehledě na náklady na následnou renovaci luxusního plavidla. Přitom není zaručeno, že by se operace podařila. „Tohle se ještě žádné jiné výletní lodi nestalo,“ řekl agentuře Reuters Mike Lacey z organizace International Salvage Union, která se záchranou lodí zabývá. „Už tu samozřejmě byly velké nákladní lodi nebo tankery, které někde uvízly, ale s tímto typem lodi se to ještě nepřihodilo,“ dodal.

Vzhledem k ceně záchranných prací a nejistému výsledku se tak možná majitelé lodi rozhodnou ji odepsat a pošlou ji ke dnu. Poslední možností je rozřezání vraku na části a jejich následný prodej do šrotu.