Prodej fair trade zboží v Německu během minulého roku klesl o pět procent

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

To, že koronavirus a uzávěry proti jeho šíření mění nákupní zvyklosti, neplatí ve všem. Němečtí spotřebitelé kupříkladu i během koronavirové krize dál kupovali zboží opatřené značkou fair trade. Týkalo se to především kávy a čokolády, ale velmi dobře se podle televize ARD prodávaly například i květiny. Každá třetí růže prodaná v Německu má dnes označení fair trade. Přestože květiny, nabízené především ve velkých obchodních řetězcích, jsou velmi levné a stojí kolem tří eur, jejich prodej ze třetiny živí fair trade farmy v Africe.

Podle údajů sdružení TransFair Deutschland (TFD) stoupl během koronakrize prodej růží z „poctivého obchodu“ o sedm procent. Dobře se prodávaly také káva a čokoláda. „Lidé si prostě dělali doma dobře,“ vysvětluje si tyto trendy Dieter Overath z TFD. Tím ale výčet pozitivních čísel prodejů zboží se značkou fair trade končí. Celkově totiž v Německu prodej zboží s tímto označením poklesl během minulého roku o pět procent. Jak si to vysvětlit?

Německé domácnosti si na férové produkty už zvykly, ale velká část tohoto zboží putuje do restaurací a veřejných stravovacích podniků, jako jsou menzy nebo kavárny ve školách, v muzeích nebo na univerzitách. Velký odběr mají německé železnice. A tento segment – pro odbyt fair trade produktů dost zásadní – během koronakrize úplně vypadl. Vyšší spotřeba domácností nemohla tento výpadek zcela pokrýt. A tak celkový objem prodaného fair trade zboží po dlouhé době spadl pod hranici dvou miliard eur ročně.

Výpadek je podle odborníků dán i změnou výkupní strategie a konkurencí na trhu, kde často hraje velkou roli psychologie spotřebitelů. Obchodní řetězec Lidl například dlouho dodával banány s označením fair trade, které stály více než euro. Obyčejné banány se ale v Německu dostanou za osmdesátník kilo, což je také jeden z důvodů, proč jsou banány nejoblíbenějším německým ovocem. I Lidl se nakonec této zvyklosti (banány za 80 centů a vždy pod euro) musel přizpůsobit a na fair trade zboží už nezbylo místo. Na trhu s čokoládou se zase vrací stará noční můra dětské práce. V Ghaně a na Pobřeží slonoviny, které se starají o sedmdesát procent sklizně kakaových bobů, se dál používá dětská práce a koncerny jako Nestlé jsou trvale kritizovány za to, že kvůli nízkým výkupním cenám tento smutný fakt přehlížejí.

Poctivý obchod se v posledních letech prosazoval i v textilním průmyslu. Prodej oblečení se značkou fair trade byl v Německu velmi populární. Koronakrize ale srazila nákup oblečení na minimum, což se pochopitelně dotklo i zboží, které se v ceně snaží zohlednit skutečnou vloženou práci lidí ve třetím světě.