Prvorepublikový traktor Svoboda, který komunisté nechtěli, pokořil alpský Grossglockner. Podívejte se

Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner

Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner Zdroj: Jiří Krupička

Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner
Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner
Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner
Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner
Záběry z příprav a výjezdu historických traktorů na rakouský Grossglockner
17
Fotogalerie

Závodu historických traktorů na Grossglockner se účastnilo přes pět stovek vozidel z různých zemí. "Z Česka jsou tu dva stroje, Zetor a náš Svoboda DK12 z roku 1939. V pátek byla krátká etapa z Brucku do Fusche a v sobotu se jel hlavní výjezd na Grossglockner," říká Jiří Krupička, který spolu s Pavlem Rufferem na stroji, jež byl jedním z nejstarších v pelotonu, v sobotu vrochol pokořil.

Alpský výjezd v sobotu od rána provázela zima a silný déšť. "Jeli jsme nahoru velmi pomalu, maximální rychlost stroje na rovině je osm kilometrů za hodinu a do kopce tak tři. Někdy jsem šel u traktoru i v pohodě pěšky a řídil kolega," doplňuje Krupička

Klikatá silnice na Grossglockner byla pro normální provoz uzavřená. Směly na ní jen přihlášené traktory. "Soutěž se jede nahoru a pak zase dolů. Kdo zvládne zvládne a kdo ne, tak odpadá. My máme jeden z nejstarších traktorů na startovní listině a zvládli jsme to," připomíná Krupička. Traktor Svoboda DK 12 se chladí vodou a startuje zapáleným doutnákem a klikou. Cestou nahoru musela posádka dolévat vodu. Traktor se přehříval, protože není na kopce dělaný.

Za zmínku stojí i to, že se nejedná o repliku, ale o původní předválečný stroj. Traktory Svoboda byly za první republiky u zemědělců oblíbené, ale nástup komunistů další výrobu zlikvidoval. V roce 1949 byla továrna v Kosmonosích znárodněna a uzavřena.