Ruku v ruce se snižováním emisí ze spalování fosilních paliv bude klesat i produkce škodlivých oxidů síry, dusíku či jemného prachu, které zamořují vzduch ve velkých městech a aglomeracích. Jedním z nástrojů, jak tohoto cíle dosáhnout, je obchod s emisními povolenkami, podobný evropskému systému EU ETS. Zatím se bude zkoušet jeho funkčnost v sedmi pilotních projektech v Šen-čenu, Kantonu, Pekingu, Čchungčchingu, Šanghaji, Tchien-ťinu a provincii Chu-bej. Po roce 2016 by čínská vláda měla rozhodnout, jestli se povolenky rozšíří na celou Čínu.
Pilotní projekty budou regulovat zhruba 850 milionů tun CO2, což je desetina celkových čínských emisí
Přestože v šesti městech se už s obchodováním začalo, odhadnout úspěch projektu zatím nelze. Každý ze sedmi systémů má trochu jiná pravidla obchodování i přidělování povolenek podnikům. „Na burzách chybějí tvůrci trhu, kteří by zajišťovali dostatečnou likviditu. Liší se také sektory, které systémy pokrývají,“ říká Jan Fousek, ředitel společnosti Virtuse Energy, která je členem burzy povolenek v Šen-čenu. Není jasné ani to, jak se budou ověřovat skutečně vypuštěné emise.
Už teď experti tvrdí, že firmy dostaly příliš mnoho povolenek, což je chronickým problémem také evropského systému. „Čína Evropu následuje až příliš slepě. Negativní zkušenosti mají tendenci ignorovat,“ dodává Fousek. Číňané nicméně tvrdí, že se z evropských zkušeností poučili. Šanghaj má nástroj pro odsávání přebytků z trhu. Tchien-ťin spoléhá na zásahy místní vlády, které budou trh stabilizovat. Obecně panuje mezi úředníky a firmami přesvědčení, že když systémy nebudou pořádně fungovat, vláda je nakonec nějakým opatřením napraví.