Španělští magnáti se učí šetřit, soukromých letadel rychle ubývá

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15 Stepan Bruner

Volný pád španělské ekonomiky, trvající už sedm čtvrtletí v řadě, si začíná vybírat svou daň i mezi bohatými. Developeři a další giganti místní ekonomiky se začínají zbavovat soukromých letadel, na která si zvykli během desetiletí hospodářského růstu.

Především developerský boom v letech před začátkem krize přispěl k tomu, že španělská flotila takzvaných korporátních tryskáčů se mezi roky 2004 a 2009 více než zdvojnásobila na 137 letadel. Do konce loňského roku jejich počet klesl na 115 letounů. Evropská flotila korporátních letadel přitom loni rostla, vyplývá z dat odborného serveru Flightglobal.

„Španělská flotila tryskáčů silně utrpěla poté, co si během hypotéčního boomu prošla neopakovatelným růstem,“ řekl agentuře Bloomberg analytik Flightglobal Daniel Hall. Podle Rafaela Melera, šéfa největšího španělského správce korporátních tryskáčů Gestair, si mnoho podnikatelů koupilo letadlo s vidinou, že vydělají na jeho pronájmu během toho, co jej sami nebudou používat. S propadem ekonomiky ale klesl i zájem o podobné služby.

Počty soukromých dopravních letadel neklesají jen ve Španělsku, propad o 16 procent je ale největší mezi deseti největšími evropskými trhy. Italská flotila se mezi lety a 2009 a 2012 zmenšila o čtyři procenta na 137 letadel, portugalská o osm procent na 151 letadel a řecká o třetinu na 26 strojů.

Ve většině evropských zemí ovšem počet letadel dokonce roste. V Německu počet korporátních tryskáčů stoupl o devět procent na 432 letadel, turecká flotila prudce nabobtnala o 47 procent na 110 strojů.

Španělé na letadlech silně prodělali

Podle Gestairu se ve Španělsku registrované letouny prodaly především do Ruska, původní majitelé tratili až 50 procent své investice. Španělé se brzy zřejmě zbaví dalších až deseti letadel, tvrdí firma. „Lidé, kteří letadlo nepotřebovali – jako stavitelé – si nakonec jedeno nebo více koupili,“ řekl Jose Maria Espinosa, šéf poradenské společnosti Aeromar Formula Marketing.

Extrémním příkladem je španělský developer Francisco Hernando. Na své cesty dlouhé nanejvýš několik set kilometrů si na začátku stavebního boomu pořídil dva Bombardiery Learjet. Později následovaly další dva letouny od kanadského výrobce, ze své flotily chtěl vybudovat charterovou společnost. Hernado za svá letadla utratil téměř sto milionů dolarů, aby je o pár let později všechna se ztrátou prodal.

Od roku 2008 skončilo krachem dalších pět malých provozovatelů korporátních letadel, uvádí Gestair. Další letadla nikdo nepoužívá, podle Flightglobal je ve Španělsku dlouhodobě uskladněno nejvíce letadel od roku 2004.

Výrobci letadel Španělsko přesto nezatracují. Podle brazilského Embraeru zůstane Evropa v příštích deseti letech druhým nejdůležitějším trhem pro soukromé tryskáče. Evropský růst potáhnou Velká Británie, Německo, Francie, Itálie a také Španělsko, předpovídá Embraer.