Společná československá letka je blíže realitě, Slováci chtějí gripeny
„Podmínkou pro spolupráci obou zemí v nejužším smyslu slova by kromě úpravy legislativy bylo také sjednocení letadlového parku,“ potvrdil pro Hospodárske noviny mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Minulý týden v pátek o tom ministři mluvili i na vrtulníkové konferenci v Ostravě.
Kolik by se případným spojením ušetřilo, nedokáže odhadnout ani jedna ze stran. „Určitě by ale došlo k finančním úsporám,“ řekl Pejšek.
Slovenští piloti by trénovali na českých strojích JAS-39 Gripen, které si ministerstvo obrany dlouhodobě pronajímá od Švédska. Slovensko momentálně využívá ruské Mig-29, z dvanácti strojů je ale devět nebo deset v nevyhovujícím stavu.
V případě spojení vzdušných sil by si Slovensko pronajalo alespoň další čtyři gripeny, které by se přidaly k 14 českým. Ty má Česká republika pronajaté do roku 2015 za přibližně 20 miliard korun a jedná o prodloužení nájmu na dalších 14 let.
Informaci o probíhajících jednáních nevyvrátila ani slovenská strana. „V současnosti, kdy má většina zemí problémy s rozpočtem na obranu, považujeme za nejefektivnější společné sdílení vojenských schopností,“ řekla mluvčí slovenského ministerstva Martina Balleková.
Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany prvně vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.
O tom, že nyní by mohlo vše dopadnout jinak, svědčí také novoroční setkání slovenského premiéra Roberta Fica s jeho bývalým protějškem Petrem Nečasem, na kterém zdůraznili potřebu užší vojenské spolupráce.