Tesla otevřela Gigafactory 4 u Berlína. Výrobu spustí ještě letos

Spojování podvozku a baterií s karoserií

Spojování podvozku a baterií s karoserií Zdroj: Lukáš Hataš

Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
12
Fotogalerie

Miliardář a generální ředitel americké automobilky Tesla Elon Musk otevřel v sobotu pro veřejnost brány Gigafactory 4 v oblasti Grünheide u Berlína. Továrnu navštívily tisíce lidí, a to i ze zahraničí. Akci doprovázely nejrůznější atrakce včetně kolotočů, ruského kola nebo hudebního festivalu. „Naším cílem je zahájit výrobu v listopadu nebo v prosinci a doufáme, že už v prosinci dodáme první vozy,“ oznámil Musk.

Akce nazvaná Giga Fest měla lidem především umožnit nahlédnout do továrny Tesly, projít si všechny části výroby, ale především vidět a slyšet samotného Muska na pódiu. „Zahájení výroby je docela snadné. Nejtěžší bude dosáhnout objemové produkce,“ dodal šéf Tesly ke spuštění produkce. Informoval o tom technologický web TechCrunch. 

Organizátoři kvůli pandemii omezili kapacitu akce na devět tisíc lidí. Vstupenky rozdala Tesla zdarma, přednostně však zvala místní obyvatele. „Každý návštěvník získal zdarma tři vouchery, které mohl směnit za pití, jídlo nebo za svezení Modelem Y,“ uvedl ředitel Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš, který se akce zúčastnil.

Giga Fest byl spojen s hudebním festivalem. Na akci hrála večer technohudba za doprovodu barevných světel. Hned vedle se mohli návštěvníci svézt na ruském kole, kolotočích nebo ochutnat nejrůznější pokrmy z vegetariánských „foodtrucků“. 

Ačkoli byla akce uspořádána ve velkolepém stylu, konala se v lokalitě, kde se vedou soudní spory kvůli ničení životního prostředí. Místní obyvatelé podali více než osm stovek stížností, které se s nimi projednávají prostřednictvím online konzultačního procesu. Ten má být podle zpravodajského webu Bloomberg ukončen 14. října. Teprve poté úřady pro životní prostředí přijmou konečné rozhodnutí umožňující spuštění výroby.

Navzdory stížnostem má Tesla podle brandenburského ministra zemědělství 95procentní šanci získat souhlas. Berlínská gigafactory v současné době zaměstnává tisíce lidí z celé Evropy, velká část zaměstnanců pochází z Polska. Musk obhajoval továrnu před kritiky tím, že spotřebovává relativně málo vody a že výroba baterií bude „udržitelná“. 

Musk rovněž oznámil konkrétní čísla výroby. „Giga Berlin“ by podle něho mohla vyrábět až 520 tisíc vozidel ročně, pokud zvládne vyrábět deset tisíc modelů Y týdně. Odhadl přitom, že do fáze plné výroby by se továrna mohla dostat nejdříve za rok obdobně jako gigafactory v Šanghaji.

Výstavba továrny začala loni a dokončena by měla být v roce 2022. Tesla by za území o rozloze 300 hektarů měla zaplatit 41 milionů eur, zhruba jednu miliardu korun. Samotná továrna má být velká jako 420 fotbalových hřišť, uvedl německý tisk, který celkové investice do závodu odhaduje na čtyři miliardy eur. Automobilka plánuje v německé továrně vyrábět půl milionu aut ročně a zaměstnávat zmíněných dvanáct tisíc lidí. 

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa • Videohub

Berlínská gigafactory má mezi obřími výrobnami Tesly pořadové číslo čtyři. Zatímco Gigafactory 1 vyrábí lithium-iontové akumulátory v Nevadě, „dvojka“ ve státě New York se zaměřuje na solární technologie. Předloni Tesla zahájila výrobu elektromobilů v závodě Gigafactory 3 v Šanghaji, který je její první výrobní továrnou v zahraničí. Největší z dosavadních gigafactory, pětka stavěná u texaského Austinu, má začít vyrábět elektromobily v příštím roce.

Letos v lednu Tesla registrovala dvě společnosti v Indii. Musk se opakovaně zmínil o vstupu na tento automobilový trh, který je pátým největším na světě. Zároveň letos v květnu oznámil, že by Tesla v budoucnu mohla mít závod v Rusku.