Teslou k berlínské gigafactory: Za zbytečné stání u nabíječky tučně zaplatíte

Tesla supercharger Lovosice

Tesla supercharger Lovosice Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Nabíjecí stanice E.ON nebyla uživatelsky přívětivá.
Tesla supercharger Lovosice
V Lovosicích je Superchargerů od Tesly rovnou osm.
Nabíjecí port lze pohodlně otevřít přes aplikaci.
Na Tesle je uživatelsky velmi příjemná mobilní aplikace, která stačí téměř na veškeré ovládání vozu.
21
Fotogalerie

Když už se vypravit k chystané obří továrně na výrobu elektromobilů Tesla, tak stylově Modelem 3. Cesta z Prahy do centra Berlína nám s kolegyní zabrala necelých pět hodin včetně zastavení u nabíječky. Nabití u Tesly Superchargeru z necelých desíti na devadesát procent vyjde přibližně na pět set korun. K tomu se načítají příplatky za každou minutu zbytečného stání po skončení nabíjení. Restaurace v blízkosti nabíječek přitom lákají na speciální menu, čímž zpříjemňují čekání. 

„Brána“ k Tesle vede přes aplikaci, takže cestování začalo zcela odlišně, než s elektromobilem od jiného výrobce. Klíčků od auta se nedočkáte. Před předáním vozu byla nutná registrace na webových stránkách Tesly a vytvoření účtu. Majitel našeho Modelu 3 mě pak v aplikaci začlenil mezi uživatele konkrétního vozu, čímž jsem získala plný přístup. Teslu jsme pak s kolegyní prostřednictvím aplikace odemkly, a teprve pak mohla výprava začít.

Cesta k berlínské gigafactory, kterou popisuje naše předchozí reportáž, začínala v Praze. Přestože bylo možné nabít auto přes noc, dobrovolně jsme se rozhodly vyzkoušet cestou na sever Teslu Supercharger v Lovosicích. Nabízí hned osm superchargerů spolu se čtveřicí nabíjecích stanic Ionity. Naproti parkovacímu a nabíjecímu místu stojí designová kavárna Lovo Café, kam jsme zamířily na snídani.

Podnik nabízí kromě příznivých cen také novinky. „Na podzim chystáme speciální menu pro elektromobilisty. Budou to velmi exkluzivní, ale i o trochu dražší jídla,“ uvedla číšnice Lenka Holubová s tím, že tak chtějí zpříjemnit čekání na nabití vozu. 

Doslova za rohem se nachází samoobslužná kavárna určená jen elektromobilistům. Dovnitř se dostanou prostřednictvím přístupového kódu, který se zobrazí v navigaci vozu. Nabíjecí místa v Lovosicích byla neustále zhruba z poloviny zaplněná a elektromobily se tam i relativně rychle střídaly.

Zabíráš nabíječku? Plať!

Důvodem svižného nabíjení nejsou jen výkonné nabíječky, ale výchovná metoda automobilka.  Pokud elektromobilista nepřeparkuje vůz do pěti minut od skončení nabíjení, připlatí si za zbytečně zabírání nabíjecího místa. Není-li nabíjecí stanice plně obsazená, vyjde ho to na deset korun za minutu. Při plném obsazení doplatí dvojnásobek.

„Tesla si své uživatele vychovává. Nabíjecí stanice je určena k nabíjení, nikoli k parkování, jako to dělají někteří elektromobilisté u nekontrolovaných stanic,“ vysvětluje youtuber a zakladatel webu teslacek.tv Ondřej Bačina, který nám vůz na reportáž zprostředkoval. Jinak to nešlo, automobilka své elektromobily médiím nepůjčuje, jak nám potvrdil její tuzemský konzultant, který si nepřál být jmenován.

I bez zastávky v Lovosicích bychom do Berlína dokázaly dojet na jedno nabití. Naše Tesla Model 3 vyrobená v roce 2019 měla papírový dojezd 500 kilometrů. Ve svižném dálničním provozu, ve kterém jsme energií nijak nešetřily, dosáhl reálný dojezd zhruba 400 kilometrů.

Vozy Tesla velmi střízlivě odhadují dojezd. Pokud si uživatel cestu  naplánuje v navigaci vozu, zobrazí se mu přesný plán jízdy spolu s nabíjecími stanicemi a odhadovaným dojezdem zbývajícím při příjezdu k dané nabíječce. Odhad je podle našich zkušeností konzervativní, do cíle jsme dorazily s dojezdem mírně vyšším.

Když nabíjet, tak s příběhem

Problémy nastaly u dálniční nabíječky těsně před Berlínem, která se nechovala právě přívětivě. Nabíjet přes aplikaci Tesly nešlo, protože zařízení pocházelo od společnosti E.ON. Zkoušely jsme nejrůznější QR kódy a nakonec se nám povedlo příslušnou aplikaci stáhnout. Přes všechny pokusy jsme ale nedokázaly vytvořit účet, což nás po patnácti minutách přimělo k odjezdu. Měly jsme štěstí, nabíjení nebylo nezbytně nutné, energie vystačila Tesle do Berlína. 

Nabíjení v metropoli bylo poměrně jednoduché, až na vyhledávání nabíječek. Jednou jsme nabíjely přímo v centru, kde mapa zobrazovala Tesla charger destination v hotelu Mövenpick. Nabíječka byla sice schovaná ve vnitrobloku s přístupem přes vjezd pro hotelové hosty, ale dalo se k ní bez problému dostat. Byla ovšem pomalejší, a tak u ní auto zůstalo přibližně čtyři hodiny. Mimoděčně jsme tak získaly skvělé parkování v centru města.

Před zpáteční cestou do Prahy jsme vůz opět nabíjely v hotelu v centru města, jmenoval se NH Collection. Mapa nám tam opět zobrazila Tesla charger destination, avšak v podzemních garážích, kam nemá veřejnost přístup. V hotelové recepci nám je ale bez problému otevřeli. 

„Je dost možné, že nabíječka Tesla bude obsazená, ale vedle máme ještě jednu od Innogy. Je stejně rychlá a také zdarma,“ doporučil recepční Walter z hotelu NH Collection. U Innogy jsme baterii skutečně zdarma dobily, a ještě si přitom pohodlně prošly další část města. 

Doma to jde taky, ale...

Z Berlína jsme vyjížděly v deset večer s příjezdem do Prahy ve tři ráno. Při odjezdu hodně pršelo a Berlínem až na dálnici se dalo projet maximálně čtyřicítkou. Podruhé jsme se zdržely nabíjením opět u lovosického Tesla Superchargeru, aby bylo auto připravené na další den. 

Mimochodem, Model 3 lze nabíjet doma přes noc z klasické zásuvky. V našem případě to však není jednoduché. Bydlíme ve vyšším patře a přímo pod oknem se dá parkovat jen málokdy, což je obecné úskalí domácího nabíjení elektromobilů ve větších městech. 

„Svět už tento problém umí řešit. Jednou z možností je úprava sloupů veřejného osvětlení, aby umožňovaly nabíjení ze zásuvky. To se už ve světě začíná realizovat, lampy se pomalu začínají předělávat,“ říká Bačina.

Během cesty do gigafactory nás překvapil autopilot, který velmi spolehlivě funguje na dobře značených silnicích a dálnicích. Tesla autonomní řízení ve městech zatím nezvládá, alespoň tedy v těch evropských.

Tesla vyjede i z pasti

„Pokud si zapnete autonomní řízení, pokaždé, když do něj zasáhnete uchopením volantu, okamžitě pošlete informaci do centrály Tesly. Tam se vzápětí analyzuje, co musel řidič udělat, aby vozidlo jelo správně,“ komentuje Bačina. „Ostatní automobilky si data pro umělou inteligenci nesbírají samy, ale najímají na to firmy,“ dodává.

Oproti elektromobilům jiných značek, které jsme vyzkoušely, je na Tesle uživatelsky nejpříjemnější mobilní aplikace, která vystačí na téměř veškeré ovládání vozu. Aplikací lze auto odemykat i zamykat, nastavovat klimatizaci nebo také spustit nabíjení u všech stanic v síti automobilky.

A třešínka na pomyslném technologickém dortu: Tesla nenechá řidiče ve „štychu“ ani když se na jeho zaparkované auto nalepí sousední řidiči, a tak zablokují přístup ke dveřím. Stačí otevřít aplikaci a zavzpomínat na dětství. Návod: Pro pohyb vozu dopředu stiskněte šipku nahoru, pro pohyb dozadu šipku dolů. Auto samo vyparkuje.