Testy letounů CASA v květnu neskončí

letadlo CASA

letadlo CASA Zdroj: profimedia.cz

Omnipol spolu s evropskou EADS do konce května neodstraní všechny závady letounů CASA, kvůli nimž je česká armáda nemůže poslat do Afghánistánu. Ministerstvo obrany přitom loni na podzim tvrdilo, že pokud nebudou stroje a jejich ochranné systémy za šest měsíců plně funkční, vypoví dodavatelům smlouvu. Ani po vypršení této další reklamační lhůty to ale úřad Alexandra Vondry (ODS) zatím neudělá.

Podle informací deníku E15 se podařilo vyřešit nedostatky v činnosti avionických zařízení, kde docházelo k samovolnému přelaďování frekvencí. Nadále jsou však problémy s čidly pasivní ochrany proti raketám. Právě kvůli tomu nelze žádný z dohromady čtyř armádních C-295 M poslat do blízkovýchodní mise.

Podle šéfa sekce vyzbrojování ministerstva Pavla Bulanta bude jeden z letounů přistaven na konci měsíce k nejnáročnějším neboli vojskovým zkouškám, které se uskuteční ve Velké Británii. „Naší podmínkou bylo, že do konce května přistaví jeden stroj, což splní. Věřím, že testy velmi brzy skončí s pozitivním výsledkem, protože jinak by Omnipol a EADS riskovaly pověst seriózních partnerů,“ řekl Bulant.

Vypovězení kontraktu je stále ve hře i proto, že ministerstvo je nyní v lepší pozici než před půl rokem. „Jednostranně odstoupit, a to od celé smlouvy, můžeme kvůli nesplnění byť i nějaké dílčí podmínky,“ dodal Bulant. Omnipolu navíc stále běží sankce za desítky tisíc korun denně.

Reklamace se už Vondrův úřad snaží uplatňovat přes rok. Španělské letouny nesměly poprvé do vzduchu loni v únoru, kdy se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety zastaveny v květnu a pak v říjnu. „Naše trpělivost není bezbřehá. Nebudou-li tyto reklamace vyřízeny do konce příštího května, navrhnu vládě odstoupení od smlouvy v plném rozsahu,“ pohrozil tehdy ministr.

Nákup čtyř strojů CASA za téměř 3,6 miliardy, který schválila vláda Mirka Topolánka (ODS), byl předražený. Zatímco Portugalce stál podle londýnského Mezinárodního institutu pro strategická studia jeden C-295 M v přepočtu asi 420 milionů korun, Česko za něj zaplatilo 880 milionů. Další miliardu stála servisní podpora na čtyři roky.