Vědci v Keni našli nejstarší známé kamenné nástroje na světě | E15.cz

Vědci v Keni našli nejstarší známé kamenné nástroje na světě

nejstarší kamenný nástroj nalezený v Keni
•
ZDROJ: MPK-WTAP

ČTK, msc

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Archeologové pracující na vykopávkách v pouštní oblasti v severozápadní části Keni pravděpodobně odkryli nejstarší známé kamenné nástroje na světě. Nálezy z břehů keňského jezera Turkana datovali kolem 3,3 milionu let, čímž jsou až o 700 tisíc let starší než nejstarší dosud známé nástroje. Předměty prý dokonce pocházejí z doby před výskytem prvního přímého předka moderního člověka typu homo habilis (člověk zručný). Průlomový nález by prý mohl změnit náhled na vývoj celého lidského druhu.

O nálezu vědci informovali v časopisu The Nature. Podle „kvality“ nástrojů je tak prý možné, že vzdálenější příbuzní lidí, australopitéci, byli mnohem inteligentnější, než se věda dosud domnívala.

Vědci pracovali u jezera Turkana od roku 2011, objevili tam asi 149 kamenných nástrojů. Většina z nich se zřejmě používala k řezání, některé možná ale sloužily i jako kladiva a kovadliny. Největší z nich prý váží až 15 kilogramů.

archeologické nálezy u jezera Turkana Autor: West Turkana Archaeological Project
archeologické nálezy u jezera Turkana

„Celé naleziště je úžasné, poznatky z něj přepíší učebnice,“ spoluautor studie Chris Lepre, který také stojí za přesnou datací nalezených nástrojů. Relikty nástrojů pomohlo uchovat tamní ideální klima a k přesné dataci nálezu přispěl vulkanický popel, který Lepre pomocí izotopů argonu datoval na stáří 3,3 milionu let.

Chris Lerpe při práci na nalezišti analyzuje jednotlivé vrstvy půdy Autor: MPK - West Turkana Archaeological Project
Chris Lepre při práci na nalezišti analyzuje jednotlivé vrstvy půdy

Kdo je používal?

Kdo nalezené artefakty původně používal, vědci zatím netuší. Nejpravděpodobnějším kandidátem je prý Australopithecus afarensis, který je známý především díky nálezu z poloviny dochované kostry samice přezdívané Lucy. Další možností je podle vědců i hominid typu Kenyanthropus platyops, jehož pozůstatky se našly právě nedaleko keňského jezera Turkana.

Dosud se vědci domnívali, že nejstarší nástroje pocházejí z doby asi před 2,6 miliony let. Předměty z této doby se nalezly v Tanzanii.

Sammy Lokorodi - jeden z místních pracovníků, který nález odkryl Autor: MPK - West Turkana Archaeological Project