Volvo Ocean Race vydělává miliony

Volvo Ocean Race vydělává miliony

Volvo Ocean Race vydělává miliony Zdroj: Pro

Letošní ročník etapového závodu jednotrupových plachetnic kolem světa, kterým je Volvo Ocean Race (VOR), se chýlí ke konci. Účastníci sice dorazí do cílového přístavu ve švédském Göteborgu až na konci června, ale většinu trasy už mají za sebou. Poprvé se všechny posádky vydaly na moře na stejném typu lodi, díky čemuž se snížily náklady na účast.

Zatím poslední závod se konal v sezoně 2011/2012. Tehdy musel každý tým za účast v soutěži vydat asi 25 milionů eur. Nejvyšší položkou bylo startovné a náklady na loď. Protože za vítězství v závodě nejsou vypisovány finanční odměny, posádku živí sponzorské smlouvy. Ve většině případů se tak na pokrytí rozpočtu jedné posádky podílí několik firem, jimž se však vydané náklady mnohonásobně vrátí. Podle britského analytického měsíčníku Sponsorship Today se mohou sponzoři posádek těšit až na trojnásobnou návratnost vynaložených prostředků.

Před startem aktuálního ročníku vešla v platnost novinka, která účast v závodu značně zlevnila. Poprvé plují všechny týmy na identické lodi, kterou je třída Volvo Ocean 65. Cena lodi je 4,5 milionu eur. Díky tomu mohou všechny posádky využívat sdílené služby, jako je třeba údržba lodí. Pro letošní ročník tak týmům stačilo na účast „jen“ 15 milionů eur, se stejnou sumou počítá vedení závodu i pro ročník příští, který proběhne v sezoně 2017/2018.

Volvo Ocean Race vydělává milionyVolvo Ocean Race vydělává miliony | E15

Sledovanost VOR rok od roku stoupá. Poslední ročník vidělo celkem 1,55 miliardy diváků. Obrovský zájem se soustředí především v jednotlivých přístavech, do nichž lodě míří. V posledním ročníku jich na břehy přišlo 2,9 milionu a letos to bude podobné. Na start v Alicante dorazilo v říjnu přes 300 tisíc lidí.

Díky tomu ze závodů VOR profitují jak jednotlivá přístavní města zařazená do etap, tak i celé státy. Podle statistiky, kterou si po ročníku 2011/2012 nechali zpracovat pořadatelé VOR, je ekonomický přínos pro každé z měst v řádu desítek milionů eur. V této sumě jsou započítány přímé i nepřímé dopady.

V současnosti by závod nemohl existovat bez sponzorů. Dlouhodobě soutěž podporuje Volvo, ale i další globální společnosti, jako jsou DHL, Telefónica nebo hodinářská společnost IWC, která je oficiální časomírou závodu. Další sponzoři se pak rekrutují z řad většinou národních sponzorů, kteří podporují jednotlivé posádky. Například tým Dongfeng, jenž se účastní aktuálního ročníku, podporuje čínská společnost Dongfeng Commercial Vehicle.

Volvo XC70 D5 Volvo Ocean Race: Kapitáne, kam s tou lodí?