Na největším čínském vrakovišti leží až 200 tisíc sdílených kol. Je to důsledek vyostřené konkurence na tamním trhu. V jednu chvíli spolu o čínské cyklisty bojovalo až 40 startupů, většina z nich ale zkrachovala a kola byla ponechána svému osudu. Část kol už se ale podařilo zrecyklovat, vyrábějí se z nich designové židle či lampy nebo běžecké dráhy.
Největší vzestup bikesharingu Čína zaznamenala v roce 2017. Trh ovládaly firmy Ofo, Mobike nebo Bluegogo. Společný podíl na trhu Ofo a Mobike byl sedmkrát větší než podíl osmi dalších středně velkých firem. Tyto zbývající startupy tedy musely expandovat do zahraničí nebo jim hrozil bankrot.
„Jedna z velkých platforem sdílených kol uvedla, že je to jako bojovat ve válce. Každý měsíc musíte dobýt mnoho měst,“ řekl fotograf Wu Kuo-jung, který se specializuje ve focení těchto vrakovišť.
A jaký osud čekal kola zkrachovalých startupů? Během největšího propadu trhu v roce 2018 začaly vznikat masivní skládky sdílených kol a například jen v řekách se jich našlo tři tisíce. Jednotlivé kusy lze zahlédnout v tocích a přírodních oblastech dodnes.
„První vlna sharingových systémů byla zcela privatizovaná a neregulovaná a většina vlád se shoduje, že to byla chyba,“ řekla pro BBC Jemilah Magnussonová, ředitelka globální komunikace Institutu pro dopravní a rozvojovou politiku USA. „Vůbec se nejednalo o systém, ale o soutěž mezi soukromými společnostmi, které se snažily ovládnout trh.“
Většina zkrachovalých firem nevrátila zákazníkům ani registrační poplatky. Podle samosprávy města Chang-čou stojí odstranění jednoho kola z ulice 35 korun a tyto náklady jsou placeny z daní. Recyklace se také ukázala jako velmi složitá a nákladná, kvůli různým typům materiálů, bateriím nebo pneumatikám. Naštěstí se ale i tak část kol podařilo zrecyklovat. Firmy Mobike a YUUE začaly z rámů a dílů kol vyrábět designové židle a lampy. Mobike také přeměňuje gumy na povrchy, například ze 7800 starých pneumatik vytvořil běžeckou dráhu ve městě v provincii Šan-si. A některá z kol byla darována do oblastí zasažených přírodními katastrofami.
Čínská vláda se ale i přesto snaží investovat do rozvoje cyklostezek. Společnost Xaimen nedávno dokončila cyklostezku Bicycle Skyway, pětikilometrový vyvýšený pruh určený pouze pro cyklisty, který pojme více než dva tisíce kol najednou. A do roku 2022 bude mít Če-ťiang síť bezpečných, zelených cyklostezek o délce více než 10 tisíc kilometrů.
Magnussonová dodala: „Je důležité, aby města vytvořila kvalitní systém jízdních kol a cyklistické infrastruktury, který by představoval skutečnou alternativu k jiným, uhlíkově náročnějším druhům dopravy. Protože jestli nás nefunkční trh kol z roku 2017 něco naučil, pak to, že žádný systém sdílení kol nemůže fungovat ve městě, které na něj není připraveno.“