Widodo musí ozdravit státní molochy

koláž, prezident Widodo

koláž, prezident Widodo Zdroj: E15

Indonésané mají po deseti letech vlády Susila Bambang Judhojona nového prezidenta. Čtvrté nejlidnatější zemi světa od pondělka vládne bývalý obchodník s nábytkem a dosavadní guvernér Jakarty Joko Widodo. Pro asijskou zemi je dobrou zprávou už to, že jde o první předání moci mezi dvěma demokraticky zvolenými lídry v historii státu. Widodo to nebude mít lehké – čeká se od něho, že osvěží zpomalující ekonomiku, která loni rostla nejnižším tempem za pět let, a to o 5,1 procenta.

Jedním z velkých úkolů je zefektivnění provozu velkých státních firem, které tvoří 18 procent ekonomiky. Některé ze 138 podniků jsou výdělečné a cenné, jiné ale prodělávají a bují v nich korupce. Státní firmy zaměstnávají celkem 800 tisíc lidí a kontrolují aktiva ve výši 350 miliard dolarů. Celkem loni dosáhly tržeb 155 miliard dolarů, zisk ale činil jen devět miliard.

Jen dvacet z těchto firem vyplácí dividendy. To chce Widodo změnit. Jeho strategií je přivést na řídící pozice těchto podniků „pár dobrých mužů“, čímž má bývalý exportér nábytku na mysli lidi ze soukromého sektoru bez politické příslušnosti. Příkladem může být třeba šéf státních železnic KAI, jímž je bývalý investiční bankéř Citigroup Ignasius Jonan. Od jeho nástupu před pěti lety se přepravní kapacita drah zvýšila o polovinu na 270 milionů cestujících ročně. V mnoha státních firmách ale sedí političtí vysloužilci, kteří dostali řídící funkce jako trafiky.

Indonéské státní firmyIndonéské státní firmy | E15

„Ve vládě Judhojona nebyla vůle zavést do státních firem transparentnost, dobrou správu a finanční disciplínu. Teď máme ale lepšího lídra, protože ačkoli pan Widodo není zastánce zcela volného trhu, uvědomuje si, jak důležité jsou efektivnost a konkurenceschopnost,“ řekl pro Financial Times Sofyan Djalil, který byl do roku 2009 ministrem pro státní firmy. Mluví se o tom, že by měl tento post nyní zastávat i ve Widodově vládě.

Druhým, podstatně nepříjemnějším ekonomickým úkolem pro nového prezidenta bude najít náhradu za regulaci cen pohonných hmot. Litr benzinu nyní stojí v průměru 6500 indonéských rupií (necelých 12 korun). Widodo slibuje zvýšení ceny o polovinu. Ceny paliva jsou v zemi citlivé téma, v minulosti opakovaně přivedly statisíce lidí do ulic. Vláda benzin a naftu dotuje celkem 20 miliardami dolarů ročně. Ušetřené peníze chce prezident utratit ve školství a zdravotnictví. Zdražení benzinu se dotkne chudých, ačkoli celkově z dotací profitují zejména bohatší Indonésané, kteří mají silnější auta, a velké firmy využívající k dopravě nákladní auta.

Proti omezování dotací je opozice vedená bývalým generálem Prabowo Subiantem, kterého Widodo v letních volbách těsně porazil. „Nemyslím, že by měla vláda zdražovat benzin, lidé tím budou trpět. Existuje mnoho způsobů, jak omezit výši dotací, třeba povinně uzákonit použití plynu v autech,“ řekl pro Wall Street Journal Ramson Siagian, poslanec ze Subiantovy strany Gerinda.