Z ulic Budapešti zmizelo tisíc taxikářů

taxikáři v Budapešti

taxikáři v Budapešti Zdroj: E15

Nové taxikářské nařízení v Budapešti vstoupilo v platnost před pěti měsíci. Od té doby klesl počet taxikářů v metropoli na Dunaji zhruba o šestinu. Podle údajů Budapešťského dopravního střediska jezdilo v lednu po hlavním městě Maďarska o něco víc než pět tisíc taxíků.

Ekonomický deník Napi Gazdaság k tomu dodává další podstatný údaj: na začátku roku 2013 fungovalo v Budapešti jednadvacet společností provozujících taxislužbu, na trhu jich ale dodnes zůstalo jen jedenáct.

Předseda celostátního taxikářského svazu Zoltán Metál vysvětluje, že motorová vozidla starší patnácti let už nemohou poskytovat taxikářské služby. Taxikář, který nebyl schopný vyměnit svoje auto, automaticky ze systému vypadl. Povinné přebarvení vozidel na žluto naopak zatím nezpůsobuje takové problémy, jak se čekalo.

Metál kromě toho upozorňuje na trend, který řidičům bere zákazníky. Někteří bývalí taxikáři se přeorientovali na živnost „speciální přeprava osob“. Znamená to, že mohou smluvně pracovat pro firmy bez taxametrů. Měřidla jízdného si přesto v autě ponechali a protiprávně je používají. Taxikářská unie řeší s dopravním střediskem metropole, jak zdokonalit jejich odhalování.

Podnikatelští partyzáni

Nejde přitom o smluvní partnery, například hotely, které mívají vlastní přepravce osob za dohodnuté ceny. Noví živnostníci mimo taxikářský cech jsou spíše podnikatelští partyzáni, kteří loví zákazníky na rušných místech, například okolo nádraží. Mnozí nabízejí služby i na internetu, aniž by měli povolení. Pokuty za takovou nelegální přepravní činnost dosahují 600 tisíc forintů (asi 54 tisíc korun).

Obrat budapešťských taxikářů byl před loňským 1. zářím odhadován na 30 až 35 miliard forintů ročně. Od té doby poklesl o dvacet procent. Je to mimo jiné důsledkem zvýšených jednotných tarifů. Základní taxa je 450 forintů (asi 40 korun), za kilometr se platí 280 a 70 forintů stojí zákazníka minuta čekání.

Legální triky

Celý den platí stejné ceny. Fixní tarify je však možné obejít dalším trikem, který zatím nikdo nenapadl a zdá se být legální. Společnost RT5 Holding přepravuje klienty levněji, protože vydává karty. Za čtyřtisícovou je například možné najezdit kilometry v hodnotě pěti tisíc forintů. Taxikářská unie proti tomu protestuje a žádá primátora Istvána Tarlósa, aby zakročil.