Z vraku ztroskotané Costy Concordie je dnes atrakce pro turisty

Costa Concordia

Costa Concordia Zdroj: profimedia.cz

havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
havárie lodi Costa Concordia
7
Fotogalerie
Vrak kdysi luxusní lodi stále leží u italského pobřeží. Stal se oblíbeným motivem turistických snímků. Pro profesionály, kteří se jej snaží vyprostit, zůstává riskantní výzvou, uvedl server Deutsche Welle.

Stalo se to 13. ledna: u pobřeží italského ostrova Giglio narazila Costa Concordia do skaliska. Na palubě bylo přes 4200 pasažérů a členů posádky. Do lodi prýštila voda, plavidlo se naklonilo k hladině, zavládl shon. Kapitán Francesco Schettino se po nehodě staral jen o svou záchranu. Většina cestujících si naopak na evakuaci musela počkat celé hodiny.

Zemřelo 30 lidí, dva další se dosud pohřešují. Ještě po půl roce leží vrak u Giglia. Stalo se z něj lákadlo pro turisty, kteří k lítosti místních hoteliérů na ostrov obvykle přijíždějí jen na jediný den.

Poplatek za vstup: 1,5 eura

Od 1. července úřady na Gigliu proto za vstup na ostrov vybírají poplatek. „Platit ho musí četní turisté, kteří přijíždějí jen na jeden den, aby si prohlédli vrak lodi a vyfotografovali si ho,“ uvedla Mariangela Traficante, odbornice na turismus a novinářka z italského cestovatelského magazínu Guida Viaggi. Poplatek je sice minimální, ale úřady si od něj slibují, že povede ke snížení počtu jednodenních turistů na ostrově. „Lidé zde nezůstávají přes noc a nenechají zdejším podnikatelům žádné peníze, což hoteliéry vůbec netěší,“ doplnila Traficante.

Třeba o velikonocích ale byly hotely přesto plné. Také díky regionálním politikům, kteří se zde aktivně pokoušejí podporovat turistiku. Před několika měsíci region Toskánsko odstartoval mediální kampaň, na ostrov Giglio upozorňuje také na výstavách a veletrzích po celém světě. „Zahraniční média ale informují jen o jednodenních turistech, kteří se jezdí dívat na vrak, což zdejším úřadům vadí. Domnívají se, že to pokřivuje image ostrova jako oblíbené turistické destinace,“ míní Traficante.

Důsledky pro přírodu

Měsíc po havárii se z nádrží vraku začala odčerpávat nafta. „Tato vysoce riskantní operace neměla žádné negativní důsledky na životní prostředí,“ uvedla Giovanna Amorosi z národního parku Arcipelago Toscano. Stavu mořského dna byla od ledna věnována řada vědeckých analýz. „Všechny potvrzují, že životní prostředí ostrova Giglio znečištěno nebylo,“ prohlásila ochránkyně přírody.

To nejhorší má ale místní příroda ještě před sebou. Před měsícem začalo vyprošťování vraku. Práce mají trvat po dobu jednoho roku. „Největší výzvou je, dostat celou loď na pevnou zem a neohrozit přitom životní prostředí,“ uvedl Carlo Femiani z italské firmy Micoperi, která se na vyprošťovacích pracech podílí. Podle něj je třeba hlavně zabránit tomu, aby se z vraku odlomily jeho části. Ty by mohly být pro životní prostředí nebezpečné. Femiani však neskrývá optimismus: Počítáme s tím, že operace bude úspěšná.“

Kapitán a jeho úhel pohledu

Noviny nedávno věnovaly titulky svých článků kapitánovi Costy Concordie. , který byl mezitím propuštěn z domácího vězení, se sám označil za „oběť systému“. Nevěří tomu, že by se dopustil zločinu, uvedl v televizním rozhovoru. Přesto prý však jeho svědomí tíží osud 32 obětí, proto „všechny prosí o odpuštění“.

Prokuratura kapitána obvinila mimo jiné z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, způsobení havárie a opuštění lodi v době evakuace. Policejní vyšetřování se ale protahuje. Do začátku procesu mohou uplynout celá léta.