Začíná šampionát v Brazílii. Fotbalové miliardy se roztáčejí

V Brazílii startuje fotbalový šampionát

V Brazílii startuje fotbalový šampionát Zdroj: CTK

Fotbalové mistrovství světa v Brazílii dá i v České republice do pohybu miliardy korun, přestože český tým se na turnaj neprobojoval. Na fotbalový šampionát se těší sázkové kanceláře, sportbary nebo například prodejci elektroniky.

Především sázkové kanceláře čekají žně. „Bude to rekordní turnaj v historii tuzemského sázení,“ odhaduje mluvčí Fortuny Petr Šrain s tím, že sázková kancelář počítá s tržbami zhruba 500 milionů korun. Oproti předešlému šampionátu v Jihoafrické republice se tržby zvýší podle něj o čtvrtinu.

Podobný nárůst odhaduje kancelář Chance, která očekává tržby ve výši 180 až 200 milionů korun. „Náběry přesáhnou hranici 500 milionů,“ dodává mluvčí Tipsportu Jiří Hadrava. Podle informací deníku E15 ze sázkového prostředí by se celkové tržby včetně nepovolených internetových sázkovek mohly přiblížit ke dvěma miliardám.

Televize za stamiliony

Na střetnutí 32 nejlepších fotbalových mužstev planety se však těší i prodejci elektroniky, kteří už pociťují zvýšený zájem kupujících. „Od konce minulého týdne se o šampionátu mluví v médiích, objevují se první marketingové akce, což zapříčinilo zvýšení zájmu zákazníků o televize s úhlopříčkou od jednoho metru a větších,“ uvádí mluvčí sítě Euronics Bohuslav Komín s tím, že zájem je větší, než čekali. „Ještě bude narůstat se startem šampionátu,“ míní Komín. Oproti běžným týdnům by se prodeje během turnaje mohly podle něj zvýšit o patnáct až dvacet procent.

Celý trh může zažít velký nárůst poptávky. „Během šampionátu se prodá přes 40 tisíc televizorů, což je obrat okolo 400 milionů korun,“ odhaduje Komín.

Radost z mistrovství mají i restaurace a sportovní bary. „Fotbaloví fanoušci, kteří na přenosy chodí pravidelně, mají často již nyní na vybrané zápasy místo zarezervované,“ uvádí mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová. Firma provozuje vlastní síť restaurací. Zvýšené tržby si však od šampionátu slibují další bary.

Nejlépe střílející kopačky*Nejlépe střílející kopačky*|E15

Turismus utrpí

Naopak nával českých turistů na brazilské stadiony se neočekává. „Do Brazílie pojedou stovky našich fanoušků. Odhaduji, že 300 až 500,“ uvádí Jaromír Beránek, vlastník poradenské společnosti Mag Consulting. „Zájem je malý ze dvou důvodů: zájezdy jsou poměrně drahé a druhým důvodem je, že na turnaji nehraje česká reprezentace,“ potvrzuje Ladislav Peška, majitel cestovky Slan Tour, jež se zaměřuje právě na návštěvy sportovních událostí. Jejích služeb využije podle Pešky v případě šampionátu několik desítek osob.

Firmy přitom litují, že se na šampionát neprobojovali Češi. „Je škoda pro tuzemský trh, že se nekvalifikoval český tým, v případě jeho účasti je zájem zákazníků vyšší,“ říká Komín. Podobně se vyjadřuje i Krásová.

Neúčast české reprezentace se nepříznivě promítne také do reklamních výdajů. „Z pohledu zadavatelů reklamy nebude šampionát tak atraktivní jako třeba zimní olympiáda v Soči,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia Prague.

Kolosální výdaje a protesty

Ačkoli v české ekonomice protečou kvůli brazilskému šampionátu miliardy korun, přímo v Brazílii půjde o zcela jiné sumy. Brazilská vláda vynaložila na šampionát jedenáct miliard dolarů (zhruba 223 miliard korun). Obrovské výdaje navíc způsobily mohutné protesty.

Souboj titánů Nike a Adidas
Na fotbalových trávnících se kromě sportovních bojů rozhoří i souboj mezi sportovními kolosy Nike a Adidas. Obě firmy totiž chtějí ukořistit na mistrovství světa další kus podílu na světovém trhu se sportovním vybavením.
Americká firma Nike, která je světovým lídrem, nyní ovládá 17 procent trhu. Německý Adidas pak kontroluje dvanáct procent. Ve vybavení pro fotbal je vliv obou firem ještě větší: společně kontrolují neuvěřitelný sedmdesátiprocentní podíl. Jen za loňský rok prodala Nike fotbalové potřeby za 1,9 miliardy dolarů. U Adidasu se tato suma odhaduje na 2,4 miliardy.
Popularita fotbalu navíc roste na slibném asijském trhu a rovněž v USA. O nové příležitosti se chtějí obě firmy během mistrovství, které bude sledovat až miliarda lidí, tvrdě porvat. „Fotbal je DNA naší společnosti. Chceme jasně ukázat, že jsme číslo jedna ve fotbale,“ vyslal šéf Adidasu Herbert Hainer vzkaz americkému rivalovi. Nike je však ostrý soupeř. Do oblasti fotbalu firma totiž vstoupila teprve před dvaceti lety, kdy se konal šampionát v USA. Nyní bude vůbec poprvé sponzorovat na mistrovství světa více týmů, než německý konkurent.