Nejdřív neomezená dovolená, pak čtyřdenní pracovní týden

Honza Klusoň, Welcome to the Jungle

Honza Klusoň, Welcome to the Jungle Zdroj: Welcome to the Jungle

Na Silvestra se mu narodila dcera. Mohl využít benefitu, který ve firmě předtím už dříve zavedli. A sice měsíční volno pro novopečené otce. Stát na tyto účely garantuje pouze dva týdny. A to není všechno. Honza Klusoň a jeho firma Welcome to the Jungle nabízí svým zaměstnancům neomezenou dovolenou a momentálně plánuje zavedení čtyřdenního pracovního týdne. Welcome to the Jungle je kariérní portál, jeho klienty jsou mimo jiné různé typy zaměstnavatelů a právě těm chce být Klusoň příkladem a inspirací.

Ve firmě máte neomezenou dovolenou. Jaké je tento institut zavést?

Naše právo zatím nezná termín neomezená dovolená. Takže jsme si to celé museli nastavit sami. Máme tento benefit od listopadu 2015 ještě v mé firmě Proudly, než jsme se stali součástí mezinárodní společnosti Welcome to the Jungle.

Jak ji zaměstnanci využívají?

Je potřeba pochopit, že ta dovolená je v kontextu. Když je období, ve kterém je potřeba udělat účetní závěrku na pozici účetního, tak účetní nemůže na měsíc zmizet. Musí i zaměstnanec toto chápat. Ale jsou i jiné problémy s tím. Zaměstnanci kopírují firemní kulturu vedení, takže když si vedení vybírá dovolenou, činí tak i zaměstnanci, když ne, tak zaměstnanci z práce neodcházejí. Jsou případy, kdy lidi musíte skutečně vyhánět, aby si tu dovolenou vzali.

Kolik dovolené v průměru vaši zaměstnanci tedy čerpají?

Okolo pěti týdnů, takže to vlastně odpovídá běžné dovolené. Ale neomezená dovolená vás nelimituje v rozprostření dovolené v průběhu roku, abyste si museli počítat kolik dnů vám ještě zbývá a podobně.

Teď plánujete zavést čtyřdenní pracovní týden. Proč?

Věříme ve work-life balance a 52 dnů volna navíc se hodí. Aby měl člověk čas na rodinu, koníčky, vzdělávání. Aby byli zaměstnanci dlouhodobě produktivní, aby nevyhořeli v 35 letech a nemuseli jsme nabírat nové. Více volna, se domníváme, přispěje k tomu, že naši lidé budou také přicházet s novými nápady, budou kreativnější.

Půjde o pozvolný nástup. Nejdřív zkusíme jeden den v měsíci, pak druhý. Budeme se s kolegy bavit, jak na to reagují, jak se v novém režimu cítí, jak a zda to funguje, nefunguje. Před třemi lety jsme toto zavedli na naší centrále v Paříži. Tam šlo o 200 lidí, v Česku je nás 12. Byli u toho psychologové, projektoví manažeři, jsou z toho reporty, máme se čeho chytit.

Jaká jsou tedy nějaká data z Francie?

Před zavedením čtyřdenního pracovního týdne byla průměrná doba strávená v práci 8 hodin a 40 minut, v novém režimu je to průměrně 9 hodin a deset minut denně. Ve Francii si také určili, že volný den v týdnu může být buď středa, nebo pátek. My asi budeme počítat pouze s pátkem. V naší kultuře je to nejvhodnější den. Ve Francii mají středu proto, že tam právě ve středu mají děti často kroužky, tak, aby u toho mohli rodiče být. Kdyby to byl libovolný den, tak by mohl být problém se s kolegy potkávat na schůzky a podobně.

Tyto benefity ale nejsou vhodné pro každý typ firmy.

Samozřejmě. My si to můžeme dovolit z důvodu charakteru naší práce. Jsme portál - médium. Tvoříme zajímavý obsah s tématem práce, videa, články, klientům budujeme employer brand. Máme produkční tým, který tvoří multimediální profily firem, pomáháme firmám s náborem, s propagací, se sociálními sítěmi. Na některé spolupráce si najímáme freelancery. Zároveň si u nás lidé na portálu mohou najít nového zaměstnavatele a ideální práci nonstop bez ohledu, zda jsme nebo nejsme v kanceláři. Tedy je to celkově flexibilní práce. Když jeden den nebudeme na příjmu v kanceláři, nijak to náš byznys neohrozí.

Na druhou stranu máte typicky výrobní závody, které dělají na několik směn, sedm dní v týdnu a zkrácení úvazků by znamenalo, že by další nové lidi na to vykrytí musely nabrat. A to je složité.

Dá se ale čekat, že ráz ekonomiky se bude měnit. Pak bude firem se čtyřdenním pracovním týdnem přibývat?

Určitě. To je nevyhnutelné. Byly doby, kde se pracovalo šest dnů v týdnu, teď je standard pět, přijdou čtyři. Vidíme to u našich klientů, že tyto benefity - prvky flexibility - pomáhají zaměstnavatelům se na trhu práce profilovat v dobrém světlě. Souzní to i s trendem zájmu o své zaměstnance, trendem udržitelnosti práce. Víc než kdy jindy se firmy zajímají o zdraví svých zaměstnanců. To vidíte třeba i na benefitech v podobě konzultací s kouči, psychology. To dřív nebylo.