Petr Mára prodal, Justin Bieber drží. Dříve populární opičí NFT prudce ztrácejí na hodnotě
Zatímco bitcoinu a dalším kryptoměnám se poslední měsíce celkem daří, trend nezaměnitelných tokenů (NFT) skomírá. Úpadek se nevyhnul ani donedávna mimořádně populární kolekci znuděných opičáků (Bored Ape Yacht Club), do níž investovali například zpěvák Justin Bieber nebo v Česku youtuber Petr Mára. Prvně jmenovaný však ze své vstupní investice odepsal 95 procent.
Propad směnného kurzu NFT obrázků z kolekce Bored Ape Yacht Club poslední měsíc ještě zrychlil. Zatímco začátkem června dosahovala minimální prodejní cena těchto nezaměnitelných tokenů necelých 90 tisíc dolarů, v pátek se pohybovala pod 60 tisíci dolary.
Kanadský zpěvák si přitom digitální stvrzenku o vlastnictví obrázku znuděné opice (NFT formálně nic jiného nepředstavují) pořídil za 1,3 milionu dolarů. Skutečná mizerie jeho investice by se ukázala v případě, že by se Bieber rozhodl svoje NFT prodat – lze předpokládat, že by se mu je povedlo udat díky jeho věhlasu o něco dráže.
Co je NFT. Podívejte se na vysvětlující video:

Aktuální cenový trend kolem donedávna populárních nezaměnitelných tokenů je však jasný. Pro každého, kdo už se připravuje na příští býčí trh v oblasti kryptoměn, skýtá současný vývoj trhu s NFT několik ponaučení.
V první řadě je to důležitost včasného vybírání zisků. Upozornil na to ve svém videu Petr Mára poté, co před rokem prodal za necelých deset milionů korun NFT opičáka z kolekce Bored Ape Yacht Club.
Jasně, zní to jako banální poučka, ale v praxi má milionovou hodnotu. V roce 2021 si totiž Mára dané NFT pořídil za zhruba třetinovou částku. Influencer současně upozornil na vysokou rizikovost investování do nezaměnitelných tokenů a na skutečnost, že i tento segment trhu podléhá cyklickému vývoji.
Zatímco Bieber v lednu 2022 naskakoval do mánie kolem nezaměnitelných tokenů, Mára už se pomalu připravoval na exit. Až zase budou bitcoin, krypto či NFT běžným tématem hovorů v hospodách, posilovnách či taxících, je dost možné, že nastává nejlepší čas k prodeji.
Cykličnost světa digitálních investic – ať už do bitcoinu, altcoinů, či NFT – dost souvisí i se složením lidí, kteří něco takového v daný moment houfně nakupují.
Zpátky k opicím. Jak popsal na Twitteru jeden z dlouhodobějších fanoušků celého fenoménu s přezdívkou Zeneca, opičáci původně vznikli jako protireakce na NFT kolekci Cryptopunks.
Pankáči ale prý byli dostupní jen vyvoleným, zatímco opičáky si mohl zpočátku pořídit skoro každý. Do té doby, než začala růst jejich cena a na trend se nabalily celebrity. Následně se z Bored Ape Yacht Clubu stala snobárna. Tedy něco, proti čemu „původní“ komunita kolem opičáků bojovala. S opičáky tedy už podle Zeneky není tolik zábavy. Naopak kryptopankáči si svou dolarovou cenu drží. Před rokem byla minimální prodejní cena (floor price) 79 tisíc dolarů, nyní je to dokonce 83 tisíc.
Připomíná to dynamika, kdy se zisky z držení bitcoinu rozlévají mezi ostatní altcoiny a zpět. Jakmile (nebo pokud) bitcoin zase vstoupí do povědomí nejširší veřejnosti, leckdo zjistí, že na pořízení jednoho celého bitcoinu ani náhodou nemá. Pak nastoupí psychologie. Leckdo by radši vlastnil 10 „celých“ digitálních mincí než 0,0234 bitcoinu. Že to moc nedává finanční logiku? To kupování obrázků, které si stejně nakonec může každý stáhnout k sobě na počítač, na první dobrou také moc nedává. To neznamená, že se na takových trendech nedá vydělat.
My perspective on the BAYC, as a holder for over 2 years:
— Zeneca 🔮 (@Zeneca) June 24, 2023
Many weren't around and many others might not remember the early days, and what it was like being on NFT Twitter when the apes were running wild.
It was literally # apefollowape non-stop over the timeline.
A person… pic.twitter.com/pifLah2ECV
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!