Amazon roste díky cloudu a Facebooku dělá problémy TikTok, hodnotí výsledky analytik

Největší technologické firmy ohlásily čtvrtletní výsledky, trh silně zareagoval zejména na výsledky Mety Marka Zuckerberga.

Největší technologické firmy ohlásily čtvrtletní výsledky, trh silně zareagoval zejména na výsledky Mety Marka Zuckerberga. Zdroj: E15.cz

Poslední dva roky se pro velké technologické firmy Alphabet, Apple, Meta a Microsoft nesly ve znamení zdánlivě nekonečného raketového vzestupu. Nová výsledková sezona však přinesla nečekané zvraty. Mluví se zejména o historickém pádu společnosti Meta Platforms Marka Zuckerberga, kterou ohrožují změny přístupu k soukromí uživatelům i dravá konkurence TikToku. „Vypadá to, že do budoucna bude primárním byznysem firmy metaverzum, za které utrácejí miliardy dolarů, a v reklamě to bude stále obtížnější,“ myslí si hlavní analytik společnosti XTB Jiří Tyleček. 

Jak hodnotíte výsledky velkých technologických korporací? 

Výsledková sezona u velkých technologických firem konečně přinesla něco zajímavého. Poslední kvartály by se daly zhodnotit skoro vždy jako nuda. Firmy ve velké míře překonávaly očekávání a reportovaly lepší čísla, než se čekalo, protože těžily z covidové doby. Tentokrát ale výsledky nebyly až tak jednoznačné, minulý týden přinesl dokonce několik rekordů.

Výsledky Mety výrazně srazily cenu akcií a firma během jednoho dne odepsala z hodnoty přibližně 250 miliard dolarů, což je v absolutní dolarové hodnotě největší jednodenní propad v historii akciových trhů. Opačné prvenství si připsal Amazon, který na výsledky reagoval výrazným růstem a připsal si během jednoho dne zhruba 190 miliard dolarů, což je zase historicky nejvyšší hodnota. Tato výsledková sezona tedy byla velmi zajímavá.

Kdo je vítězem a kdo poraženým?

Odpověď závisí na tom, zda se díváme na reakci akcií, nebo na výsledky, a na tom, co pro firmy znamenají. Podíváme-li se na reakci na výsledky, tak poraženým je vzhledem k výše uvedenému Meta a vítězem Amazon. Pokud si však výsledky rozebereme na drobné, tak mi nepřijdou až tak jednoznačné jako z tržních reakcí.

Jak byste tedy hodnotil jednotlivé velké technologické firmy? 

Alphabet si vedl prakticky ve všem dobře, dosáhl množství rekordů, až na netrefení očekávání u YouTube bylo vše opravdu velmi dobré. Taktéž všechny podstatné segmenty, tedy cloud AWS a reklamní byznys Amazonu, si vedly dobře. Příliš se nedařilo jen retail segmentu, který je při ziskovosti firmy zcela nepodstatný.

Apple nesplnil očekávání pouze u iPadů, avšak rostou mu zisky i tržby a zlepšují se dodavatelské řetězce. Firmě se proto daří a výrazně roste v nejdůležitějším segmentu služeb, kde má 70procentní marže. Microsoft odhady překonal, ovšem například u cloudu Azure firma dosáhla nejmenšího růstu za poslední roky. Akcie následkem toho nejdříve oslabovaly, po doprovodných komentářích vedení ale otočily

Samotná čísla Mety nebyla špatná, firma stále krásně roste a vydělává, problémem byly ale doprovodné informace. Metě dělá problém TikTok, firmě se těžko monetizuje oblíbený formát krátkých videí Reels. Stagnují i její uživatelé a dělá jim problém Apple se svým operačním systémem. Celkově to vypadá, že do budoucna bude primárním byznysem firmy metaverzum, za které utrácejí miliardy dolarů, a v reklamě to bude stále obtížnější. Firma také snížila výhled tržeb. Poraženým bych tedy nenazval ani jednu firmu, nejhorší informace ale přinesla právě Meta.

Jaké hlavní trendy lze z aktuálních reportů vyčíst?

Hlavním trendem je stále rostoucí dominance a rostoucí čísla firem spolu s tím, jak dobře dokážou dělat byznys. Je naprosto evidentní, že čím větší firmy jsou, tím složitější bude pro konkurenci proniknout mezi ně. Společnosti totiž zavírají své uživatele stále častěji do svých ekosystémů, ze kterých je velmi obtížné se vymanit.

Mluvilo se v reportech o konceptu metaverza? 

Dá se říct, že tuto oblast zmiňovaly, anebo už na ní aktivně pracují všechny zmíněné společnosti. Meta o této technologii hovoří již déle. Alphabet, Apple a Microsoft mají své verze zařízení pro rozšířenou a virtuální realitu a například Microsoft plánuje pořídit studio Activision Blizzard. Při oznamování této transakce vedení firem použilo slovo metaverzum mnohokrát, takže si od nákupu Microsoft jistě slibuje lepší výchozí pozici v této oblasti, i když asi ještě neví, jak bude vypadat.

Proč trh zareagoval tak prudce na výsledky Facebooku? 

V rámci výsledků bylo zmíněno několik negativ. Hlavním problémem je, že společnosti Meta už neroste počet nových uživatelů jako v minulosti. Růst počtu uživatelů je totiž nejjednodušší cesta, jak zvýšit tržby a zisky. Všechny ostatní cesty, jako jsou zvyšování cen za reklamu nebo zobrazování většího množství reklamy, jsou totiž pro uživatele a inzerenty bolestivější. Společnosti dělá problém také TikTok, který firmě bere screen time hlavně u mladých lidí, na což reaguje Meta formátem Reels. Tam ale zatím neumí umisťovat reklamu tak efektivně jako do hlavního feedu. Zuckerberg tedy říkal, že Reels roste pěkně, ale že potřebují čas na to, aby je dokázali lépe monetizovat.

Byla tedy reakce trhu adekvátní? 

Menších problémů tam bylo víc, avšak mně přijde reakce trhu přehnaná. Pokud byste mi dali přečíst výsledky firmy a přikázali mi vsadit reakci trhu, tipoval bych propad maximálně do 10 procent, určitě ne 25 procent. To, zda byl propad přehnaný a firma se z něj vzpamatuje, nebo jde o začátek konce lehkého vydělávání na reklamě, ovšem ukáže až čas. Asi nikdy v životě jsem nečetl od lidí, kteří firmu znají, tolik protichůdných názorů jako nyní u Mety. Jedna skupina říká, že firma je výrazně podhodnocena a druhá skupina přesný opak. Na tomto se tedy neshodnou ani úplní odborníci, takže na ten dotaz opravdu těžko odpovědět.

Můžeme z toho vyčíst něco pro ostatní sociální sítě?

Výsledky Mety ukázaly, že i velké firmy nemohou usnout na vavřínech a musejí sledovat a reagovat na aktuální trendy. TikTok byl před lety většině světa k smíchu, nyní je však evidentní, že jde o relevantní konkurenci. I v rámci oznamování výsledků ji vedení Mety zmiňovalo velmi často. Nejlepší komentář jsem viděl od analytiků Bloombergu: „TikTok is eating Meta’s lunch“ (volně TikTok pojídá Metě oběd – pozn. red.).

Formát krátkých videí se TikToku osvědčil a velké reklamní platformy se ho nyní snaží rychle dohnat a cílit na mladé lidi. Meta má své Reels a Alphabet přišel s YouTube Shorts. Výsledky ukázaly, že dominance firem není neomezeně neohrožena a že opravdu musejí sledovat aktuální trendy a konkurenci. V rámci výsledků, ale i posledních let, je patrný jeden trend, a to větší důraz na ochranu údajů ze strany firem jako například Apple, ale také ze strany vlád. To do budoucna může komplikovat fungování sociálních sítí, respektive jejich možnosti cílení reklam.

Jaké mají tyto tituly v následujícím roce potenciál, označili byste některé za předražené, nebo naopak podceněné?

Paradoxně mi všech pět firem přijde oceněných velmi dobře, možná až na Microsoft, který se mi líbí nejméně. Na straně druhé se mi momentálně líbí jednoznačně nejvíce Alphabet, případně Amazon, který má za sebou rok, kdy jeho akcie klesaly. Tyto firmy se obchodují za přibližně stejné násobky očekávaných ročních zisků jako některé konzervativní společnosti typu Coca-Cola, McDonald’s, Procter&Gamble a podobně.

Rozdíl je v tom, že tyto velké firmy mají velmi mnoho možností další monetizace svých služeb a meziročně rostou na tržbách a ziscích o desítky procent, zatímco klasické kvalitní firmy většinou rostou o nízké jednotky procent. V horizontu pěti a více let bych se nebál žádné z těchto společností.

Trh naopak příznivě vítal výsledky Amazonu. Bylo to namístě s ohledem na to, že zisk Amazonu táhla zejména cloudová divize a valuace Rivianu?

Otevřený účetní zisk z Rivianu si můžeme odmyslet, ten bude jistě kolísat a tento kvartál způsobí firmě zřejmě ztrátu. Jedná se však o aktuální hodnotu investice, která nic neznamená, dokud firma akcie neprodá. Pokud si odmyslíme i celý Rivian, výsledky Amazonu byly stejně dobré.

Firmu zná většina z nás jako retailera a právě retail tvoří drtivou většinu tržeb firmy. Samotné prodeje Amazonu tvořily minulé čtvrtletí přibližně 48 procent tržeb, prodeje třetích stran přes Amazon přibližně 22 procent. Dohromady tedy retail tvoří asi sedmdesát procent tržeb firmy, ale jen pár procent zisku, jelikož se v tomto segmentu operuje s velmi nízkými maržemi. Prakticky celý zisk Amazonu tvoří právě cloud AWS, který roste velmi pěkně, poptávka po něm stoupá a marže jsou kolem třiceti procent.

Amazon také poprvé zveřejnil tržby za reklamu. Co tím prozradil? 

Reklama je druhým nejdůležitějším segmentem společnosti, Amazonu generuje již kolem třiceti miliard dolarů ročně. Jde zejména o reklamy třetích stran, které je využívají k tomu, aby Amazon jejich zboží uměle posouval na vyšší příčky při vyhledávání, což považuji za geniální systém. Buď přidáte na přední příčky své vlastní produkty, nebo budete od firem, které přes vás prodávají, vybírat takové výpalné.

Pro Amazon tedy win-win situace. Tento segment jen za poslední kvartál vygeneroval tržby kolem deseti miliard dolarů a je už tak velký, že jej firma bude reportovat samostatně. Abych to shrnul – Amazonu rostly především důležité segmenty, kde dosahuje krásných zisků, a výsledky bych považoval za špatné, pokud by byly přesně opačné. Tedy pokud by retail výrazně rostl a stagnoval by segment reklamy a cloudu.