Agentura Bloomberg nechránila data, na jejich úniku mohl leckdo vydělat

Bloomberg

Bloomberg Zdroj: profimedia.cz

Zpravodajská agentura Bloomberg, která se zaměřuje na ekonomiku a finance, od 90. let umožňovala svým novinářům přístup k datům, díky nimž mohli sledovat aktivitu širokého portfolia podnikatelských klientů na jejích terminálech. Poté, co to vyšlo najevo, Bloomberg oznámil, že zvláštnímu přístupu novinářů k těmto datům zamezil. Vedení velkých bank jako Goldman Sachs nebo JP Morgan mají ale obavy, že pokud se data otevřená novinářům dostala k obchodníkům, mohli na nich snadno vydělat.

Podezření Goldman Sachs vyvolala jedna reportérka Bloombergu, která se banky vyptávala, zda od ní neodešel jeden ze zaměstnanců, a poukazovala přitom na to, že se už řadu týdnů nepřihlásil ke svému terminálu. Terminály souží k dodávání zpráv a finančních dat a zároveň k obchodování na trzích.

Novináři Bloomberg News mohli přes terminály zjišťovat, kdy se k nim přihlásil kdokoli ze 315 tisíc platících zákazníků agentury, mezi nimiž je většina obchodníků s akciemi a dluhopisy. Viděli také typy „funkcí“, k nimž byl právě zákazník připojen, to znamená, zda sledoval zprávy, nebo sbíral údaje pro obchodování. Generální ředitel Bloombergu Daniel Doctoroff ale ubezpečil, že novináři neměli přístup do systémů pro obchodování a dalším finančním systémům, ani ke vzkazům, které si klienti přes terminály posílají.

Rizika zneužití: informace pro obchody i agresivní získávání informací

Terminály Bloombergu má téměř každá banka a finanční firma na Wall Street i řada vládních úřadů a zpráva o přístupu novinářů k informacím o aktivitě na terminálech mezi nimi vyvolala obavy o bezpečnost citlivých dat.

Novináři mohli monitorováním aktivit obchodníků neférově získávat cenné indicie pro reálné obchodování na finančních trzích. Investiční banky ale mají strach i z toho, že údaje považované za citlivé by se mohly dostat na veřejnost. Podle zdrojů agentury Reuters jsou také nervózní, že pracovníci marketingu, prodeje a klientské podpory Bloombergu mají k informacím o aktivitě na terminálech ještě širší přístup než novináři a agentura toho běžně využívá. Vzbuzuje to obavy z toho, kdo všechno má k takovým datům přístup.

Podle zdroje agentury AP blízkého bance JPMorgan Chase & Co údajně celá řada novinářů agentury, která je od počátků známá svými agresivními metodami získávání informací, využívala v posledních letech dat ze sledování klientů k exkluzivním zprávám. Jeden z nich například znal doby přihlašování jednotlivých obchodníků a denně je obvolával s dotazy na možné propouštění. JPMorgan si u novinářů na tyto praktiky stěžovala, k manažerům Bloombergu se ale údajně stížnosti nedonesly.

Praxe v Bloombergu zajímá Fed i ECB

„Naši reportéři neměli mít přístup k žádným datům považovaným za soukromá a je mi líto, že jej měli. Tato chyba je neomluvitelná,“ omluvil se dnes šéfredaktor Bloomberg News Matthew Winkler. Podle něj tato praxe přetrvala z počátků agentury, kdy novináři využívali terminálů k marketingovému zjišťování, jaký typ zpráv uživatelé chtějí.

Možnými dopady praktik Bloombergu na ochranu dat se po americké centrální bance (Fed) a ministerstvu financí USA začala zabývat i Evropská centrální banka (ECB). Mluvčí ECB dnes řekl, že banka „bere ochranu dat velmi vážně“ a „její experti jsou s Bloombergem v úzkém kontaktu“. Problém rovněž začalo sledovat americké ministerstvo financí.

Bloomberg zaměstnává přes 2400 novinářů a většinu příjmů získává z pronájmu terminálů finanční sféře. Pronájem každého terminálu stojí kolem 20 tisíc dolarů ročně (téměř 400 tisíc korun). Agenturu založil nynější newyorský starosta Michael Bloomberg, který se po svém zvolení do funkce jejího řízení vzdal.