Byznysmen s módou Mička prodává dluhopisy za stamiliony

Michal Mička

Michal Mička Zdroj: Michael Tomeš, E15

Michal Mička
Favorit
Investoři Richard Galovič (vlevo) a Michal Mička.
Favorit
Favorit
6
Fotogalerie

Finanční skupina C2H podnikatele Michala Mičky vyráží na lov peněz. Převážně od drobných investorů chce rodina firem orientovaná zejména na módní byznys získat až jednu miliardu korun. Mičkova skupina si hodlá pomocí několika emisí bondů vytvořit finanční zázemí pro růst portfolia oděvních značek. Nové akvizice prozatím neplánuje. Vydání dluhopisů už koncem září povolila Česká národní banka.

„Prostředky chceme využít k expanzi našich značek Pietro Filipi a Kara Trutnov do zahraničí. Rozšiřovat oděvní byznys bychom chtěli v první fázi prostřednictvím e-commerce na více trzích současně a v místě, kde budeme mít nejlepší odezvu, pak spustit maloobchodní prodej,“ říká investiční ředitel skupiny C2H Petr Podola. Skupina momentálně podle informací deníku E15 testuje několik zahraničních trhů, blíže rozhodnutí by měla být počátkem příštího roku.

Poptávka na dluhopisových trzích je podle ekonomů zatím solidní. „I když firmy ze skupiny raketově nerostou, C2H své závazky splácí, a zejména u drobných investorů udělají službu i jména firem z portfolia skupiny,“ říká ekonom analytické firmy Finlord Boris Tomčiak s tím, že domácí dluhopisový trh se stále vyznačuje silnou poptávkou vedenou přebytkem peněz hledajících výnos.

Byznys značek ve vlastnictví C2H zatím nedává zcela přesvědčivé výsledky. Značka Pietro Filipi loni snížila ztrátu na částku kolem deseti milionů korun a Michal Mička do ní v létě nalil dalších padesát milionů korun. Tržby i zisk klesly loni také legendární kožešinové značce Kara Trutnov, kterou skupina ovšem převzala až v polovině loňského roku. 

Skupina na jaře přidala do svých aktivit prodej francouzské značky dámského spodního prádla Etam. Analytici oděvního byznysu zdůrazňují, že tradiční kamenné značky musejí čelit intenzivní a stále rostoucí konkurenci onlinových prodejců. Mimo módu pak C2H šlápla vedle s investicí do podílu ve výrobci jízdních kol další legendární značky Favorit. Uspěšná byla naopak skupina v již uzavřených investicích do alternativní taxislužby Liftago, Apify provozující cloudové služby, či nástroje pro tvorbu eshopů Shopsys. "Skupina zrealizovala během roku 2019 i úspěšný exit svých nemovitostních projektů," připomíná Podola. 

Velkou část akvizic financovala skup,ina dřívějším prodejem dluhopisů, naposledy C2H vyrazila za drobnými investory loni až pro 400 milionů korun. Skupina loni utržila přes 760 milionů korun při ztrátě osmnáct milionů korun. Letos plánuje prodat zboží za bezmála 850 milionů korun a hospodaření dovést do černých čísel.


Favorit: notoricky smolný byznys


Mičkova skupina C2H koupila ve Favoritu 30procentní podíl v létě 2017. Investice sedmdesáti milionů korun ocenila firmu na více než 300 milionů. Strany však od transakce odstoupily a C2H u Favoritu vznikla pohledávka. Tu skupina na jaře za neuvedenou cenu prodala. Počátkem tohoto týdne Favorit oznámil krátce po změně většinového vlastníka třetí bankrot pod značkou kol, jež zažila zlatou éru před rokem 1989.