Ceny emisních povolenek padají, na trhu panuje nejistota

emise

emise Zdroj: profimedia.cz

Emisní povolenky pokračovaly v poklesu čtvrtým týdnem po sobě, když jenom v průběhu minulého týdne ztratily téměř 10 procent své hodnoty. V porovnání s předminulým týdnem, kdy prosincové future kontrakty EUA uzavíraly téměř na 7,77 eur, klesly v pátek 23. března na 7,02 eur.

Tento týden zahájily emisní povolenky opět v „medvědí“ náladě, když jenom během pondělí klesly na londýnské burze emisní povolenky k úrovni 6,63 eur, v jednu chvíli dokonce oslabily až pod 6,40 eur. Jedná se tak o nejnižší hodnoty za posledních 9 týdnů. V úterý se však trh opět vzpamatoval a emisní povolenky na prosinec 2012 posílily o více než 60 centů na 7,30 eur.

Vývoj na trhu s uhlíkem minulý týden ovlivňovaly dvě důležité události. Obě poukazují na pokračující regulatorní nejistotu, jež se vzhledem k těžkopádným právním předpisům a správním postupům v EU přelila i na trhy.

Hybatelem trhu číslo jedna v uplynulém čtvrtletí byly nepochybně diskuze ohledně stažení části povolenek z trhu. Proto zrušení schůzky naplánované na tento týden rozhodně nepřineslo trhům útěchu. Naopak začíná stále více převládat pocit, že plán na snížení množství emisí ve 3. fázi asi o 5 procent, podporovaný Evropským parlamentem, nemá dostatečnou podporu v některých členských státech, což může zpomalit nebo dokonce znemožnit snažení některých povolenek v blízké budoucnosti.

Ve stejné době vznikl druhý významný problém, tentokrát více orientován na země mimo Unii. Ta totiž začlenila všechny mezinárodní letecké linky do evropského programu emisních povolenek, aniž by dostala jakákoli ujištění od národních vlád, že ty nezasáhnou v případě, když jeho firmy budou zatíženy výběrem emisních poplatků spojených s lety do EU. Tento nedostatek konsensu se nakonec změnil v bolestný boj Evropské unie proti tzv. koalici neochotných, neboli skupině zemí, které brání své letecké společnosti před účasti v systému povolenek, v čele s USA, Čínou a nedávno se připojivším dalším průmyslovém gigantem - Indií.

Pokračující spor mezi těmito dvěma bloky již ovlivňuje objednávky některých evropských výrobců letadel. Například Airbus nedávno přišel o zakázku z Číny v hodnotě desítek miliard eur. Případ Airbusu je jedním z nejviditelnějších příkladů, jak se spor může přenést do skutečného podnikání v Evropě. Kromě toho se zde také ukazuje, jak , zejména v době, kdy evropský průmysl stále pociťuje nedávnou krizi a evropské státy se snaží udržet své rostoucí dluhy. Nicméně minulý týden jsme viděli další důležitý účinek tohoto sporu, když trh s uhlíkem velmi negativně a prudce zareagoval na oznámení o již zmíněném indickém odmítnutí participace v emisním systému.

Přestože Evropská komise stojí pevně za včleněním letectví systému povolenek, nedávno potvrdila, že je ochotna nabídnout nějaké ústupky. Minulý týden oznámila, že letecké společnosti mohou používat kredity OSN na další obchodovací období, což pomůže leteckým společnostem ke snížení celkových nákladů. Celkové náklady však nebudou známy dříve než v dubnu příštího roku.

Autor je analytikem skupiny Virtuse