Cla na čínské elektromobily dusí akcie automobilek v EU. Vznikají ale i příležitosti

Zdroj: Volkswagen

Jiří Liebreich

Plánovaným zvýšením cel na dovoz v Číně vyráběných elektromobilů do Evropské unie chtěla Evropská komise ochránit „domácí“ automobilky. Zatím je ale spíše poškozuje. Přestože stále není definitivně jasné, zda se cla od 4. července dočasně zvýší, nejistota a riziko odvetných opatření, kterými hrozí Peking, už kosí akcie evropských automobilek, především těch německých. Jejich pokles se nicméně může ukázat i jako atraktivní „sleva“ pro investory. Ve hře je totiž zmírnění, případně zrušení plánovaných dodatečných cel, o kterých v těchto dnech vyjednávají zástupci Evropské komise s čínskou protistranou.

Čínský trh s automobily i ryze elektrickými vozy je největší na světě. Pro řadu evropských automobilek tak představuje klíčové odbytiště. Pokud by Peking v rámci odvety zatížil prodeje evropských hráčů v Číně dodatečnými cly, tržby automobilek by dostaly silnou ránu. Pro mnohé výrobce ze starého kontinentu je hrozba celního „ping-pongu“ o to nepříjemnější, že část v Číně vyráběných vozů vyvážejí do Evropy, takže by i oni platili vyšší cla. Stejně jako například americká Tesla, jež vyrábí v Šanghaji.

Vzniklý mix nejistot a hrozeb vytváří největší tlak na akcie gigantů, jakými jsou Volkswagen, Porsche, Mercedes, BMW či Stellantis. Příběh každého jednoho hráče se však liší a v některých případech jsou poklesy akciových titulů až přehnané a mohou představovat investiční příležitost, shodují se portfolio manažeři a analytici oslovení e15.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!