Evropské start-upy mají to nejlepší za sebou

start-up

start-up Zdroj: Profimedia

Amerika, světový hegemon startupového trhu, dál zažívá mírný růst transakcí. Evropa hlásí poměrně silný propad.

Během letošního druhého čtvrtletí nalili investoři do start-upů rekordních sedmdesát miliard dolarů, tedy například sedmkrát tolik, co před osmi lety. Popularita investic do start-upů má ale zřejmě svůj vrchol za sebou. Od loňského července do konce letošního prvního pololetí utratili investoři naklonění riziku za nákupy více než čtyř tisíc start-upů 219 miliard dolarů. To je o pět miliard méně než loni a o 27 miliard méně než v rekordním roce 2016.

Hovoří o tom statistiky poradenských firem Crunchbase a Mind the Bridge věnované globálním akvizicím začínajícího byznysu. „Letošní rok je prozatím ve znamení poklesu počtu i objemu obchodů, situace se však liší podle regionů.

Zatímco Amerika jakožto světový hegemon startupového trhu zažívá stále mírný růst transakcí, Evropa hlásí poměrně silný propad,“ říká Alberto Onetti, spoluautor studie.

Zatímco se tak během dvanácti měsíců končících červnem zobchodovaly americké start-upy v hodnotě 150 miliard dolarů, tedy o deset miliard dolarů více než rok předtím, objem transakcí na starém kontinentu o šestnáct miliard klesl. Oproti loňsku to znamená takřka třetinový propad.

Držet krok s technologií a vidět dopředu je pro byznys klíčové. V orientaci pomůže magazín E15 Premium Jak vyhrát budoucnost >>>

Video placeholde
Jak vyhrát budoucnost • E15

„Objem investic v Evropě zejména v segmentech prvotního financování pokračuje v propadu,“ uvádí expert poradenské společnosti KPMG Arik Speier. Podle KPMG se investoři více zaměřují na pokročilejší fáze podnikání. „Hlavním tématem investic do startupové scény byla v Evropě umělá inteligence,“ dodává Speier. Krom ní jsou druhým nejskloňovanějším tématem takzvaná big data. „Umělá inteligence spolu s big daty zažívají boom a investice do nich narostly meziročně takřka o třetinu,“ pokračuje Speier.

Epicentrem byznysu se start-upy zůstává legendární Silicon Valley, kde vyrostl takřka každý čtvrtý start-up prodaný s visačkou made in America.