Internetové televizi Netflix překvapivě klesl počet předplatitelů. Akcie se propadly o 37 procent

Netflix

Netflix Zdroj: Pexels

Internetové televizi Netflix klesl počet předplatitelů o 200 tisíc.
2
Fotogalerie

Společnost Netflix a její akcionáři zažívají špatné časy. Kurz akcií se ve středu po otevření burzy propadal o 37 procent. Stalo se tak poté, co internetová televize oznámila, že jí v prvním čtvrtletí letošního roku klesl počet předplatitelů o 200 tisíc. K poklesu došlo vůbec poprvé od roku 2011. Od loňského listopadu, kdy byl kurz až 700 dolarů, již cenné papíry Netflixu odepsaly přibližně 70 procent.

Jako důvody poklesu předplatitelů Netflix uvedl sdílení hesel mezi uživateli, válku na Ukrajině, makroekonomický vývoj a také silnou konkurenci. Firma po začátku invaze pozastavila své aktivity v Rusku a tím pádem odepsala 700 tisíc tamních předplatitelů. Bez tohoto faktoru by počet platících uživatelů v prvních třech měsících letošního roku naopak mírně vzrostl.

Analytici přitom očekávali, že počet předplatitelů vzroste v porovnání s předchozími třemi měsíci o 2,5 milionu. Firma měla ke konci března 221,64 milionů uživatelů a nyní dokonce očekává, že v probíhajícím čtvrtletí jejich počet opět o něco klesne. Vedení odhaduje, že to bude o dva miliony na 219,64 milionů. V meziročním porovnání to však stále bude o pět procent více.

Čistý zisk společnosti se v prvním čtvrtletí snížil na 1,6 miliardy dolarů (34 miliard korun) z loňské srovnatelné 1,7 miliardy dolarů. Tržby stouply o 9,8 procenta na 7,8 miliardy dolarů. 

V případě konkurenčního prostředí Netflix musí bojovat o „oči“ diváků stále více s platformami, jako jsou Amazon Video Prime, Disney+, HBO Max, Apple TV Hulu či také YouTube. I ty, stejně jako Netflix, neustále výrazně investují do svého obsahu, ať už seriálů, filmů či dokumentů. Vysoké náklady na tvorbu nového obsahu však dopadají na ziskovost Netflixu. To je rovněž důvod, proč investoři přijali pokles předplatitelů nepříznivě.

Do hry vstupuje v posledních měsících navíc i ekonomický vývoj – domácnosti nejen v USA se kvůli vysoké inflaci důkladněji rozhodují, kolik internetových televizí či jiných služeb si budou předplácet, jelikož mají často napjatější rozpočty. Například ve Velké Británii výzkum agentury Kantar odhalil, že ubývá domácností, které si předplácejí alespoň jednu streamingovou platformu. Dochází tak k obratu po období pandemie, během níž naopak zájem lidí o sledování Netflixu a dalších platforem prudce vzrostl.

Video placeholde
Netflix – filmy pro rok 2022 • AVmania.cz

Vedle toho společnost Netflix trápí také rozsáhlé sdílení hesel. Podle firmy přes 100 milionů domácností po celém světě, z toho zhruba 30 milionů v USA a v Kanadě, sdílí přístupové údaje k Netflixu od jiných uživatelů. Společnost tak přichází o značné peníze. Snaží se proto přijít na to, jak dostat peníze i z dosud neplatících lidí.

Netflix proto uvažuje i o tom, že začne vydělávat na reklamě. Tomu se dosud zejména spoluzakladatel a generální ředitel firmy Reed Hasting bránil. „Řada lidí dobře ví, že jsem dával přednost jednoduchému modelu postavenému na předplatném a stavěl se proti složitosti inzerce. Ale zároveň se domnívám, že by měl mít spotřebitel právo volby,“ řekl Hasting během konferenčního hovoru s analytiky. V budoucnu by si tak zákazníci Netflixu mohli vybrat, zda chtějí platit více za přehrávání filmů a seriálů bez reklam, či méně s inzercí.

Každopádně aktuální vývoj bezpochyby netěší investory. Patří mezi ně i americký investor a miliardář Bill Ackman. Ten před třemi měsíci, na konci ledna, oznámil, že jeho fond Pershing Square Capital nakoupil 3,1 milionu kusů akcií Netflixu v hodnotě okolo jedné miliardy dolarů. Jako důvod tehdy uvedl, že jsou podle jeho názoru cenné papíry Netflixu podhodnocené a že věří budoucnosti streamingu videa.

Vzhledem k úternímu poklesu kurzu akcií však aktuálně sedí Ackmanův fond na ztrátě v hodnotě přinejmenším 250 milionů dolarů. Ackman totiž nakupoval akcie v rozmezí někde mezi 350 až 409 dolary. Pokud se propad z nočních hodin potvrdí, dostane se kurz akcií někam k 260 dolarům.

Na špatná čísla o vývoji předplatitelů však nereagovaly v úterý večer jen akcie společnosti Netflix. Poklesy v řádu jednotek procent zaznamenala i společnost Disney či v oblasti streamingu hudby podnikající firma Spotify. Investoři se obávají, že i jich se dotkne nepříznivý trend vývoje počtu předplatitelů.