Investoři nevěří Volkswagenu při přechodu na elektromobily. Může skončit jako Nokia

Investoři zatím nevěří v úspěšný obrat Volkswagenu.

Investoři zatím nevěří v úspěšný obrat Volkswagenu. Zdroj: Jan Novotný

Akcie německého koncernu Volkswagen od poloviny roku 2021 trvale ztrácejí na hodnotě. Tehdy se obchodovaly za zhruba 240 eur, v době přípravy tohoto článku už stály kolem 113 eur. Jen za poslední rok odepsaly přes dvacet procent. Navzdory tomu, že se teď akcie automobilového gigantu ve vztahu k hospodářským ukazatelům jeví „levné“ až „podhodnocené“, investoři o ně nejeví valný zájem. Řada z nich nevěří, že mateřská společnost Škody Auto zvládne přechod od automobilů se spalovacím motorem k elektromobilům a že ustojí tvrdou konkurenci americké Tesly a čínských automobilek.

„Investoři přestávají věřit, že si Volkswagen ve své aktuální podobě dokáže v následujících letech udržet konkurenceschopnost. Ztrácí podíl na klíčovém trhu v Číně, ale také v Severní Americe a čelí zásadním problémům i na straně nákladů. Vzhledem k podstatně pomalejším inovacím v oblasti elektromobility je na samém chvostu evropských automobilek, které se snaží držet krok s lídry,“ uvádí analytik společnosti XTB Štěpán Hájek.

Hlavním důvodem trvalého poklesu hodnoty akcií Volkswagenu je podle portfolio manažera Michala Semotana hrozba další výrazné ztráty podílu na čínském trhu. Volkswagen tam realizuje zhruba čtyřicet procent svých prodejů. Zároveň mu tam roste velmi silná konkurence.

Například největší čínský výrobce BYD se v prvním pololetí v prodejích poprvé vměstnal mezi deset největších světových automobilek. Díky prodeji milionu a čtvrt vozů předčil Mercedes-Benz či BMW. Volkswagen na čínském trhu s elektromobily zaostává v pestrosti modelů a nedokáže konkurovat nižším cenám elektromobilů, na které lákají čínské automobilky, upozorňuje Semotan.

„Jedná se především o modely nižších cenových řad. Proto Volkswagen zahájil spolupráci s čínskými partnery SAIC. A také získal podíl v čínské automobilce Xpeng. Tato opatření by mu měla pomoci se výrazněji prosadit v rostoucím segmentu elektromobilů v Číně,“ míní Semotan, jenž akcie VW nadále drží ve spravovaném portfoliu.

A to i přes současnou „neformu“ koncernu, jenž sice za druhé čtvrtletí vykázal růst provozního zisku z 4,7 miliardy na 5,6 miliardy eur, očekávání trhu nicméně nenaplnil. Zatěžuje ho značný dluh i nejistý ekonomický vývoj, kvůli kterému snížil letošní prodejní cíl.

„Bude zajímavé sledovat, jak se podaří přechod od pohonů se spalovacím motorem k elektrickým. Volkswagen je v rámci spalovacích motorů gigant a teď to vypadá jako otáčení slona. V tomto kontextu hrozí, že by mohl dopadnout jako Nokia, která prohrála konkurenční boj s iPhony Applu,“ glosuje analytička Finlordu Eva Mahdalová.

Negativní sentiment kolem jedné z nejvýznamnějších evropských firem zvyšuje napětí mezi akcionáři. „Větší problém než pro spolkovou zemi Dolní Sasko to bude pro Katarský investiční fond. Ani další akcionáři, například rodina Piëchů, z toho radost určitě nemají. Ředitel VW se tak musí snažit dostát výhledům skupiny a přesvědčit investory, že další kroky na trhu s elektromobily i spalovacími auty koncern zvládne,“ říká Semotan, který vidí reálnou hodnotu akcie na 140 eurech.

Koncernová automobilka Lamborghini představila koncept svého prvního plně elektrického vozu:

I Hájek z XTB nahlíží na Volkswagen jako na podhodnocený, akcie by se podle něj mohla pohybovat kolem 150 eur, ale růstu brání nedůvěra investorů. Zajímavou investiční příležitost tak ani „podhodnocený“ koncern nepředstavuje.

„Při jeho problémech si v horizontu dvou let nedovedu představit vyšší návratnost z hlediska akcionářů. Německá ekonomika zároveň nemůže chytit trakci, a to ještě nepocítila bolest z vysokých úrokových sazeb. Volkswagen je navíc velmi cyklická společnost, což může dostat akcie ještě níže,“ varuje Hájek.

Rychlý obrat kurzu neočekává ani Semotan. „Z mého pohledu je důležité potvrzení čísel na úrovni marží, celkového zisku a očekávané dividendy. Jakékoli snížení některé z těchto veličin pro rok 2024 může mít negativní dopad na cenu akcie, protože to trhu potvrdí, že to VW nezvládá. Já věřím, že to zvládne, proto naši pozici držíme i nadále,“ dodává Semotan.

Radost naopak dělá investorům Tesla, jež si od začátku roku připsala 120 procent. Při vstupu na americkou burzu nedávno zabodoval vietnamský výrobce elektromobilů VinFast, jehož tržní hodnota stoupla na 85 miliard dolarů, čímž překonal například Ford či General Motors.

Banner odkazující na kalkulačku nejvýhodnějších investic